Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

آرتور اشکین

  

آرتور اشکین ، که پیشگام توسعه موچین های نوری بود ، 21 سپتامبر در سن 98 سالگی درگذشت.


اشکین که اهل بروکلین ، نیویورک بود ، از سال 1942 تا 1945 در ارتش خدمت می کرد ، در حالی که در آزمایشگاه تابش کلمبیا کار می کرد. وی پس از دریافت لیسانس فیزیک از دانشگاه کلمبیا در سال 1947 و دکترای فیزیک هسته ای از دانشگاه کورنل در سال 1952 ، وی کار 40 ساله خود را در آزمایشگاه های بل آغاز کرد و در آنجا کارهای برنده جایزه نوبل را انجام می داد.


در بل ، اشکین کار در دستکاری ریز ذرات با نور لیزر را آغاز کرد ، که نتیجه آن اختراع موچین نوری در سال 1986 است. موچین ها با استفاده از نور لیزر ذرات کوچک را به سمت مرکز پرتو سوق داده و در آنجا نگه می دارند. این "انگشتان پرتو لیزر" می تواند ذرات ، اتم ها ، مولکول ها و سلول های زنده را بدون آسیب رساندن به آنها بدست آورد.


این روش برای کاوش در فضای داخلی سلول ، دستکاری ساختارهای داخلی آن و ایجاد پایه ای برای درک بیشتر حالات طبیعی و بیمار در بدن انسان مورد استفاده قرار گرفته است. توانایی خنک سازی و به دام انداختن اتم ها منجر به پیشرفت های زیادی در علوم پایه از جمله ایجاد میعانات بوز- اینشتین در بخار اتمی شده است.


برای این کار پیشگامانه ، Ashkin جایزه نوبل فیزیک در سال 2018 را دریافت کرد. اشکین نیمی از جایزه را دریافت کرد ، و نیمی دیگر به فیزیکدان فرانسوی جرارد مورو و فیزیکدان کانادایی دونا استریکلند ، که تکنیک تقویت فشار نبض (CPA) را اختراع کرد ، اهدا شد. برای تولید پالس های لیزر فوق العاده کوتاه و با انرژی بالا.


در آن زمان ، کنت روچفورد ، مدیر عامل SPIE ، خاطرنشان کرد: "با اعلامیه امسال ، ما دوازده جایزه نوبل فیزیک داریم که از زمان اختراع لیزر ، اپتیک و فوتونیک را پیشرفت داده یا آنها را قادر ساخته اند." وی افزود: توسعه موچین های نوری توسط اشکین "راه را برای به دام انداختن لیزر و فنون خنک کننده فراهم کرده است که درک و کنترل ما راجع به اثرات مکانیک کوانتومی که زیربنای" دومین انقلاب کوانتومی "است که امروز انجام می شود ، پیشرفت کرده اند."


انتخاب آکادمی ملی مهندسی (1984) و آکادمی ملی علوم (1996) از جمله بسیاری از جوایز و افتخارات دیگر اشکین است. جایزه چارلز هارد تاونز (1988) جایزه رتبه در Opto-Electronic (1993) ؛ جایزه هاروی (2004) ؛ و ورود به تالار مشاهیر ملی مخترعین (2013).


اشکین ، همکار SPIE ، نویسنده کتاب نهایی و دستکاری ذرات خنثی با استفاده از لیزر بود و دارای 47 اختراع ثبت شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.