Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

آرتور اشکین ، برنده نوبل و پیشگام به دام انداختن نوری ، در سن 98 سالگی درگذشت

آرتور اشکین ، برنده نوبل و پیشگام به دام انداختن نوری ، در سن 98 سالگی درگذشت


آرتور اشکین ، برنده جایزه نوبل ، در سن 98 سالگی درگذشت. اشکین ، مشهور به کار پیشگام خود در ایجاد موچین نوری ، اولین کسی بود که نیروهای گرادیان نوری را روی اتم ها مشاهده کرد ، اولین کسی که خنک کننده لیزری اتم ها را انجام داد معروف به " ملاس نوری "و اولین کسی که به دام افتادن نوری اتم ها را مشاهده می کند. کار وی در زمینه به دام انداختن نوری و دستکاری ذرات کوچک دی الکتریک با استفاده از نیروهای شیب نوری می تواند پایه ای برای آینده تحقیقات فیزیک در اتمهای فوق سرد و گیر افتاده باشد.

  

اشکین در کالج کلمبیا فیزیک خواند و مدرک کارشناسی را دریافت کرد. در فیزیک در سال 1947 و دکترای تخصصی در فیزیک هسته ای از دانشگاه کرنل در سال 1952


وی از سال 1942 تا 1945 در ارتش در آزمایشگاه تابش کلمبیا و از سال 1952 تا 1991 در آزمایشگاه های AT&T بل کار کرد. در آزمایشگاه های بل ، اشکین در مورد مایکروویو ، اپتیک غیرخطی و به دام انداختن لیزر تحقیق کرد. او با همکارانش اولین مشاهده تولید هارمونیک لیزر با موج پیوسته (CW) و تقویت پارامتری CW را انجام داد. اثر نور شکست را کشف کرد. و زمینه اپتیک غیرخطی در الیاف نوری را آغاز کرد.


اشکین این کار را به دام انداختن و دستکاری مواد زنده مانند باکتری ها ، ویروس ها و سلول ها گسترش داد. روش لیزر برای نگه داشتن مواد در جای خود به "موچین نوری" معروف شد. اشکین از این روش برای کشف درونی سلول استفاده کرد ، ساختارهای داخلی آن را دستکاری کرد و بنیادی را برای شناخت جدید و پیشرفته از حالات طبیعی و بیمار در بدن انسان ایجاد کرد.


توانایی خنک سازی و به دام انداختن اتم ها منجر به پیشرفت های چشمگیری در علوم پایه مانند ایجاد میعانات بوز-انیشتین در بخار اتم شده است.


به دلیل کارهای پیشگامانه اش در به دام انداختن نوری ، اشکین در سال 2018 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. نیمی از جایزه به اشکین اهدا شد در حالی که نیمی دیگر بین جرارد مورو و دونا استریکلند به اشتراک گذاشته شد. اشکین نویسنده به دام انداختن نوری و دستکاری ذرات خنثی با استفاده از لیزر بود و دارای 47 حق ثبت اختراع بود.


علاوه بر جایزه نوبل ، جوایز و افتخارات تقدیر از کمک های علمی وی شامل انتخاب در آکادمی ملی مهندسی و آکادمی ملی علوم بود. مدال فردریک آیوز انجمن بینایی (OSA) / Jarus W. Quinn Endowment (1998) ؛ جایزه چارلز هارد تاونز (1988) جایزه APS’s Joseph F. Keithley برای پیشرفت در علوم اندازه گیری (2003) ؛ جایزه رتبه در Opto-Electronic (1993) ؛ جایزه الکترونیک کوانتومی انجمن IEEE Photonics (1987) ؛ و جایزه فیزیکی هاروی (2004).


اشکین در سال 1983 به عنوان یک عضو OSA انتخاب شد و همچنین عضو APS ، IEEE و AAAS بود. در سال 2009 ، وی به دلیل فعالیت های پیشگامانه خود در زمینه به دام انداختن نوری و توسعه موچین های نوری ، به عنوان عضو افتخاری انجمن نوری انتخاب شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.