Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

لیزرهای اربیوم

لیزرهای اربیوم
لیزرهای اربیوم با دو کریستال مختلف ساخته می شوند: Er: YAG (بلور گارنت آلومینیوم ایتریوم) و Er ، Cr: YSGG (کریستال گاندیم گالیم گندم اسیدیم ایتریوم حساس به کروم). آنها طول موج های مختلفی دارند ، Er: YAG 2940 نانومتر و Er ، Cr: YSGG 2780 نانومتر دارد. اگرچه مشابه است ، تفاوت قابل توجهی در جذب آب بین این دو طول موج وجود دارد.   Er: طول موج YAG در اوج جذب آب در طیف مادون قرمز است در حالی که Er ، Cr: YSGG تقریباً یک سوم جذب کمتر از خود نشان می دهد. Er ، Cr: YSGG همچنین نشان داده شده است که از نفوذ حرارتی عمیق تری در ساختار دندان نیز برخوردار است. به طور کلی رفتار آنها مشابه است و به سادگی به آنها لیزر اربیوم گفته می شود.

لیزرهای اربیوم دارای بافتی سخت و نرم هستند و بیشترین میزان FDA را برای انجام بسیاری از اقدامات دندانپزشکی دارند. کروموفور اولیه آنها آب است ، اما جذب هیدروکسی آپاتیت در درجه کمتری اتفاق می افتد. فعل و انفعالات ناحیه گرمایی در روشهای بافت نرم غالب است و در روشهای بافت سخت باعث ایجاد اختلال در نور می شود. آرامش حرارتی بسیار عالی است و در صورت رعایت پارامترهای مناسب ، صدمات حرارتی جانبی بسیار کمی در بافت ایجاد می شود.

آماده سازی دندان با دستگاه های اربیوم کاملاً کارآمد است و بسیاری از مراحل را می توان بدون بی حسی موضعی انجام داد. لایه اسمیر در واقع از بین می رود و لیزر اثر ضدعفونی کننده قابل توجهی بر روی عاج و مینای دندان دارد که باید ترمیم شود. برش استخوان با لیزرهای اربیوم منجر به حداقل ضربه حرارتی و مکانیکی به بافتهای مجاور می شود. مطالعات نشان داده است که اثر تروما و پاسخ شفابخش عالی پس از برداشت اربیوم از استخوان است. 12 پالس لیزر بسیار کوتاه 50 تا 100 میکرو ثانیه معمولاً برای اقدامات بافت سخت استفاده می شود.

لیزرهای اربیوم نیز از ابزارهای بسیار خوبی برای بافت نرم هستند. پارامترهای اصلی که با استفاده از بافت سخت متفاوت هستند مدت زمان پالس بسیار طولانی تر (300-1000 میکروثانیه) و اسپری آب کمتر یا بدون آن هستند. گرچه کمی حرارت بیشتری نسبت به تنظیمات بافت سخت دارد ، اما باز هم آرامش حرارتی و حداقل نفوذ گرما در بافتهای زیرین وجود دارد. در نتیجه ، وقتی روش های بافت نرم با لیزرهای اربیوم انجام می شود ، پزشکان معمولاً بهبودی سریع را با حداقل درد بعد از عمل مشاهده می کنند. از آنها می توان در هرجایی که چاقوی جراحی استفاده شده است استفاده کرد از جمله روش های پریودنتال ، کانتورینگ لثه ، نمونه برداری ، عمل جراحی فرنکتومی ، روش های پیش پروتز و موارد مشابه. همچنین می توان از لیزرهای اربیوم برای مقیاس بندی ایمن سطح ریشه در طی مراحل پریودنتال استفاده کرد که این مزیت اضافی برای آلوده سازی سطح ریشه است. 25
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.