Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

تصویربرداری عصبی

تصویربرداری عصبی


معمولاً ردیاب ساطع کننده گاما که در تصویربرداری عملکردی مغز مورد استفاده قرار می گیرد ، آزمایش اکتیزیم تکنسیوم (99mTc) است. 99mTc یک ایزومر هسته ای قابل فرایند است که اشعه های گاما را که توسط دوربین گاما قابل تشخیص است ، ساطع می کند. اتصال آن به اگزتازیم اجازه می دهد تا توسط بافت مغز به روشی متناسب با جریان خون مغز گرفته شود ، در نتیجه اجازه می دهد جریان خون مغزی با دوربین گاما هسته ای ارزیابی شود.

  

از آنجا که جریان خون در مغز با متابولیسم محلی مغز و استفاده از انرژی کاملاً مرتبط است ، ردیاب 99mTc-اگزازتازیم (و همچنین ردیاب 99mTc-EC مشابه) برای ارزیابی متابولیسم مغز به صورت منطقه ای استفاده می شود ، در تلاش برای تشخیص و افتراق تفاوت آسیب های علی دمانس. فراتحلیل بسیاری از مطالعات گزارش شده حاکی از آن است که SPECT با این ردیاب در تشخیص بیماری آلزایمر در مقابل حساسیت 81٪ برای معاینه بالینی (آزمایش شناختی و غیره) حدود 74٪ حساس است. مطالعات اخیر نشان داده است که دقت SPECT در تشخیص آلزایمر ممکن است تا 88٪ باشد.  در متاآنالیز ، SPECT نسبت به معاینه بالینی و معیارهای بالینی (91٪ در مقابل 70٪) از نظر تمایز بیماری آلزایمر از زوال عقل عروقی برتر بود. این توانایی اخیر مربوط به تصویربرداری SPECT از متابولیسم موضعی مغز است ، که در آن از دست دادن تکه ای متابولیسم قشر مغزی که در چندین سکته مغزی مشاهده می شود ، به وضوح با کاهش یکنواخت یا "صاف" عملکرد مغز قشر غیر حفره ای معمولی در بیماری آلزایمر متفاوت است. یک مقاله مرور اخیر دیگر نشان داد که دوربین های SPECT چند هد با تجزیه و تحلیل کمی منجر به حساسیت کلی 84-89٪ و ویژگی کلی 83-89٪ در مطالعات مقطعی و حساسیت 82-96٪ و ویژگی 83-89 می شود ٪ برای مطالعات طولی زوال عقل. 


اسکن Spect 99mTc-exametazime با اسکن PET از fludeoxyglucose (FDG) از مغز ، که برای ارزیابی متابولیسم گلوکز مغزی منطقه کار می کند ، رقابت می کند تا اطلاعات بسیار مشابهی را در مورد آسیب موضعی مغز از بسیاری از فرآیندها ارائه دهد. SPECT به طور گسترده تری در دسترس است ، زیرا رادیوایزوتوپ مورد استفاده طولانی تر است و در SPECT بسیار ارزانتر است و تجهیزات اسکن گاما نیز ارزان تر هستند. در حالی که 99mTc از ژنراتورهای نسبتاً ساده تکنسیوم -99 میلی متر استخراج می شود که هر هفته به بیمارستان ها و مراکز اسکن برای تهیه رادیوایزوتوپ تازه تحویل داده می شوند ، FDG PET به FDG متکی است که در یک سیکلوترون پزشکی گران قیمت و "آزمایشگاه گرم" (آزمایشگاه خودکار شیمی) ساخته شده است. برای تولید رادیودارو) و بلافاصله به دلیل نیمه عمر طبیعی 110 دقیقه ای فلوئور -18 بلافاصله به سایت های اسکن تحویل داده شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.