Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

گروه پژوهشی عطفان نژاد و ساتری

حرکات فیزیک پزشکی در تاریخ


برخی از بزرگترین پیشرفتهای پزشکی در تاریخ پزشکی در قرن گذشته اتفاق افتاده و از ذهن و آزمایشگاههای فیزیکدانان ناشی شده است:


اشعه ایکس

کاربرد این اشعه ها در تصویربرداری پزشکی توسط ویلهلم کنراد رونتگن در سال 1895 کشف شد و بلافاصله مورد استقبال قرار گرفت. هنگامی که جوایز نوبل در اواخر قرن در سال 1901 تاسیس شد ، رونتگن برای کشف اشعه X جایزه اول (فیزیک) را گرفت.  

تشدید مغناطیسی

اگرچه فلیکس بلوخ و ادوارد ام. پورسل در سال 1952 جایزه نوبل فیزیک را به اشتراک گذاشتند ، تنها چند سال پس از کشف پدیده تشدید مغناطیسی ، چند دهه دیگر طول کشید تا کشف آنها منجر به توسعه MRI شود که امروزه به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد برای تصویربرداری از بدن انسان. در سال 2003 ، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی به Paul Lauterbur و Peter Mansfield برای کار در MRI اهدا شد.

رادیوایمونواسی

در سال 1977 ، جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی به عضو AAPM ، روزالین یالو ، برای توسعه آزمایش های رادیو ایمنی ، یک روش تشخیصی بسیار حساس که می تواند مقادیر کمی از مواد بیولوژیکی را در بدن با استفاده از مواد دارای برچسب رادیواکتیو تعیین کند ، اهدا شد.

توموگرافی با کمک رایانه

در سال 1979 ، آلن ام کورماک و گادفری نیوبولد هونسفیلد برای ایجاد CT جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را بدست آوردند ، که در تصویربرداری انقلابی ایجاد کرده است زیرا CT تصاویر را با وضوح بی سابقه ای ارائه می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.