Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

گروه فیزیک لیزر عطفان و ساتری

علم لیزر قبل از خود لیزر اختراع شده است. آلبرت انیشتین با استفاده از مقاله ای که در آن قانون تابش ماکس پلانک را با استفاده از فرمالیسم مبتنی بر ضرایب احتمال (ضرایب اینشتین) برای جذب ، انتشار خود به خود و انتشار تحریک شده الکترومغناطیسی ، مجدداً قانون تابش ماکس پلانک را ایجاد کرد. تابش.وجود انتشار تحریک شده در سال 1928 توسط رودولف د. لادنبرگ تأیید شد.  در سال 1939 ، Valentin A. Fabrikant اولین پیشنهاد لیزر را ارائه داد. وی شرایط لازم برای تقویت نور را با استفاده از انتشار تحریک شده مشخص کرد. در سال 1947 ، ویلیس E. لمب و RC Retherford انتشار تحریک آشکاری را در طیف هیدروژن یافتند و اولین نمایش انتشار تحریک شده را انجام دادند.  در سال 1950 ، آلفرد کاستلر (جایزه نوبل فیزیک 1966) روش پمپاژ نوری را ارائه داد ، دو سال بعد ، توسط بروسل ، کاستلر و وینتر. 
  
اصول نظری توصیف عملکرد لیزر مایکروویو (میزر) اولین بار توسط نیکولای باسوف و الکساندر پروخوروف در کنفرانس همه اتحادیه رادیو طیف سنجی در ماه مه 1952 شرح داده شد. اولین میزر توسط چارلز اچ تاونز ، جیمز پی ساخته شد گوردون و هربرت جی زایگر در سال 1953. تاونز ، باسوف و پروخوروف در سال 1964 به دلیل تحقیقات در زمینه انتشار تحریک شده ، جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند. به دلیل اختراعات پیشگامانه در زمینه فیزیک لیزر ، آرتور اشکین ، جرارد مورو و دونا استریکلند در سال 2018 جایزه نوبل فیزیک دریافت کردند. 

اولین لیزر در حال کار (لیزر یاقوت  پالسی) در 16 مه 1960 توسط تئودور مایمن در آزمایشگاه های تحقیقاتی هیوز به نمایش درآمد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.