Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

گردهمایی علمی به سبک مجازی در مهندسی اپتیک و لیزر

  



 گردهمایی علمی به سبک مجازی در مهندسی اپتیک و لیزر



 رشته مهندسی اپتیک و لیزر را در ایران می توان به عنوان یک رشته دانشگاهی جوان توصیف کرد که بارها ادامه فعالیت آن با چالش روبرو شده است. این رشته دانشگاهی به عنوان یک رشته بین رشته ای کاربردهای فراوانی دارد که با توجه به همه گستردگی این رشته و نیاز آن در تولید تجهیزات پزشکی، نظامی، مهندسی، صنعتی توجه شایسته این رشته نه از سمت وزارت علوم و تحقیقات دانشگاه های کشور و نه از سمت دانشجویان سراسر کشور نصیب این رشته نشده است. 

با شروع دوران اپیدمی ویروس کووید19 و تغییر شیوه ایجاد روابط کاری و حرفه ای، بسیاری از فعالیت های روزمره ما دستخوش تغییر شد. اداره ها، دانشگاه ها، شرکت ها و شیوه ارتباط ما با دنیای پیرامون هماهنگ با شیوه جدیدی از زندگی تحت تاثیر ویروسی فراگیر قرار گرفت. هماهنگ شدن با وضعیت جدید همان میزان معیار توانایی زندگی در دنیای معاصر محسوب می شود. محدویت های ویروس کرونا در جاهن امروز، قطع روابط و فعالیت های اجتماعی فیزیکال باعث ایجاد اتفاقات تازه ای شد؛ که شاید از ذهن همگان به دور بوده است. اجتماع مجازی در این مخدویت ها امکاناتی را که اجتماع فیزکال قادر به انجام آن نبود را برای انسان ها فراهم کرد. به طور مثال جمع شدن اکثر افراد متخصص یک رشته در یک مکان به طور معمول دوبار در سال امکان پذیر است؛ اما در فصای مجازی با توجه به فاصله گذاری اجتماعی این گردهمایی ها تقریبا بدون محدودیت زمانی در هر زمان امکان پذیر شده است. شاید اتفاق مثبت و خارق العاده این ویروس ایجاد اوقاتی به دور از محدودیت های زمانی و مکانی برای افراد با اهداف خاص بوده باشد. توانایی برخی برای ادامه فعالیت های شخصی و حرفه ای در این راستا تحسین برانگیز و قابل تأمل است. بسیاری از دانشکده ها، موسسات آموزش عالی خارج از کشور شروع به برگذاری نشستهای تخصصی در حوزه های مختلف کردند که این خود در بالابردن سطح سواد و درک اجتماعی بسیار تاثیر گذار بوده است.
در حال حاضر در جریانات علمی و فرهنگی داحل کشور شاهد اتفاقات نادر و جریان سازی هستیم که تا پیش از این کمتر اتفاق افتاده بود.
نشست های تخصصی، وبینار های عمومی در حیطه رشته های تخصصی علمی یکی از بهترین دست آورد های فاصله گذاری اجتماعی در ایران بوده است.
فعالیت های اخیر انجمن علمی مهندسی اپتیک و لیزر دانشگاه کوثر بجنورد اخیرا توجه جامعه مهندسی ایران را به خود جلب کرده، این فعالیت ها طی یک زنجیره جریانی از فعالیت ها را در دیگر دانشگاه ها رقم زد. آلاله رمضانی مقدم دبیر انجمن علمی رشته مهندسی اپتیک و لیزر دانشگاه کوثر بجنورد و دبیر دبیران انجمن های علمی دانشگاه کوثر بجنورد سرپرست برگزاری وبینارهای تخصصی حوزه مهندسی اپتیک و لیزر است که با شروع این فعالیت ها باعث از بین بردن رخوت در میان دانشجویان این رشته شده است. فعالیت های او به عنوان یک دانشجوی فعال تا کنون قابل توجه است. فعالیت این دانشجو در این حوزه با شروع جریانی برای ارائه رشته مهندسی اپتیک و لیزر در کشور و تشکیل محفلی برای دانشجویان این رشته که تاکنون توجه چندانی نسبت به آن ها وجود نداشت جدای از تحسین برانگیز بودن قابل تقدیر و قدردانی است. احساس نیاز به حضور دانشجویان فعالی همچون آلاله رمضانی مقدم برای رشد، ارتقا و ادامه حیات هر رشته ای احساس می شود.
امید آن می رود که شاهد حضور و فعالیت روزافزون دانشجویان این رشته در عرصه های حرفه ای باشیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.