Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۰

برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۰:

واقعا انتظار شنیدن چنین خبری را نداشتم

واقعا انتظار شنیدن چنین خبری را نداشتم



راینهارد گنزل از موسسه "ماکس پلانک" و یکی از برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ گفتگویی تلفنی با آدام اسمیت مدیر رسانه‌ای آکادمی نوبل پس از برنده شدن داشت که در زیر به طور خلاصه به آن پرداخته‌ایم.

به گزارش ایسنا، اسمیت پس از تبریک به گنزل از او پرسید که هنگام شنیدن این خبر کجا بوده و چه حسی داشته و اکنون در حال چه کاری است که گنزل پس از تشکر از آدام گفت: من در اداره خودم بودم و واقعا انتظار شنیدن چنین خبری را نداشتم و الان واقعا از خوشحالی در پوست خودم نمی‌گنجم در آن زمان که با من تماس گرفتند من در یک کنفرانس مجازی بودم و پس از آن وقتی تلفن را جواب دادم واقعا شوکه شدم.

در این مصاحبه با آدام اسمیت، گنزل به طور خلاصه درباره تلاش ۴۰ ساله خود برای به تصویر کشیدن مرکز کهکشان که با بررسی تحقیقات چارلز تونز ، برنده نوبل فیزیک سال ۱۹۶۴ آغاز کرده بود، صحبت کرد.  

گنزل در مصاحبه خود درباره تحولات جدید فناوری صحبت کرد که به وی امکان داد گرانش سیاهچاله کلان جرم را با مشاهده حرکت ستاره‌های در حال چرخش با دقت درک کند و بتواند به دقت به بررسی آزمایش‌ نظریه نسبیت عام بپردازد.

اسمیت در ادامه از وی پرسید: وقتی به سیاه چاله در مرکز کهکشان فکر می‌کنید چه می‌بینید که گنزل در پاسخ گفت: ما با استفاده از امواج الکترومغناطیسی در طیف فروسرخ و با کمک تلسکوپ‌های رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی  و با کمک روش اپتیک سازگار یا اپتیک تطبیقی توانستیم نحوه حرکت ستاره‌ها را که به دور سیاه چاله می‌چرخند ردیابی کنیم و سپس به سیاه چاله برسیم و پس از آن نیز گازهای موجود در اطراف سیاه چاله را بررسی کردیم. ما کاملا نمی‌توانستیم به طور واضح سیاه چاله را ببینیم اما می‌توانستیم گرانش آن را حس کنیم و با بررسی حرکت گازها و ستاره‌ها در اطراف آن توانستیم با قاطعیت بگوییم آن یک سیاه چاله است.

گنزل افزود: نظریه نسبیت عام در این موضوع به ما کمک بزرگی کرد. ما با بررسی‌های بسیار دریافتیم این نظریه صحیح است. ما در آینده بیشتر به بررسی این موضوع و درک سیاه چاله‌ها خواهیم پرداخت. طی یک تا دو دهه آینده ماموریت‌های مهمی انجام خواهد شد که به دانشمندان در درک این موضوع کمک خواهد کرد. یکی از ماموریت‌های مهم که توسط آژانس فضایی اروپا و ناسا انجام خواهد شد بسیار مهم خواهد بود و طی آن امواج گرانشی و سیاه چاله ها بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. ماموریت آنها بسیار هزینه بر و سخت است و اکنون توسط محققان آژانس فضایی اروپا در حال بررسی است و حدس می‌زنم اواخر دهه ۳۰ پرتاب شود (حدود دو دهه دیگر).

اسمیت در انتها از گنزل تشکر کرد و گنزل نیز پس از صحبت با اسمیت ابراز خشنودی کرد.

انتهای پیام

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.