Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

بیوانفورماتیک چیست؟

بیوانفورماتیک کاربرد تکنیک انفورماتیک برای بدست آوردن ، ذخیره و تفسیر مقادیر زیادی از داده های بیولوژیکی است. اصطلاح "بیوانفورماتیک" در ابتدا توسط بن هسپر و پائولین هوگون در سال 1970 ابداع شد و به عنوان "مطالعه فرایندهای انفورماتیک در سیستم های زیست شناختی" تعریف شد. بیوانفورماتیک کاربرد در زمینه های مختلف زیست شناسی را پیدا می کند ، تعدادی از آنها در زیر لیست شده است.

  

توالی ژنومی

مطالعه ژنومیک شامل تجزیه و تحلیل ژنوم ها ، شناسایی ساختار ، عملکرد و تکامل آنها است. در سال 1990 ، پروژه ژنوم انسانی با هدف تعیین توالی کامل ژنوم انسان از طریق توالی سنگر آغاز شد. این روش بسیاری از قطعات DNA را ایجاد می کند که باید با استفاده از فرایندهای بیوتکنولوژی ترکیب شوند تا یک توالی کامل نهایی ایجاد شود.


پس از اتمام موفقیت آمیز این پروژه در سال 2003 ، توالی کامل ژنوم به طور جامع حاوی ژن ها ، عملکردهای بیولوژیکی پروتئین های تولید شده و درگیری آنها در بیماری ها بود. بیوانفورماتیک برای موفقیت در پروژه ژنوم انسانی اساسی بود زیرا مقدار زیادی از داده های تولید شده به سرعت و در مدت زمان کوتاهی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفت که در غیر این صورت زمان بسیار طولانی دستی می گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.