Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

انواع طیف سنجی

انواع طیف سنجی را نیز می توان از طریق ماهیت فعل و انفعال بین انرژی و مواد تشخیص داد. این تعاملات شامل موارد زیر است: 


طیف سنجی جذبی: جذب هنگامی اتفاق می افتد که انرژی از منبع تابشی توسط ماده جذب شود. جذب اغلب با اندازه گیری کسری از انرژی منتقل شده از طریق مواد ، با کاهش جذب قسمت منتقل شده ، تعیین می شود.  

طیف سنجی انتشار: انتشار نشان می دهد که انرژی تابشی توسط ماده آزاد می شود. طیف جسم سیاه یک ماده طیف انتشار خود به خودی است که با توجه به درجه حرارت آن تعیین می شود. این ویژگی را می توان در مادون قرمز توسط ابزاری مانند تداخل سنج تابش جوی اندازه گیری کرد.  انتشار همچنین می تواند توسط سایر منابع انرژی مانند شعله های آتش ، جرقه ، قوس الکتریکی یا تابش الکترومغناطیسی در مورد فلورسانس ایجاد شود.

پراکندگی الاستیک و طیف سنجی انعکاسی نحوه انعکاس یا پراکندگی تابش اتفاقی توسط ماده را تعیین می کند. کریستالوگرافی از پراکندگی تابش پرانرژی مانند اشعه ایکس و الکترون برای بررسی نحوه قرارگیری اتم ها در پروتئین ها و بلورهای جامد استفاده می کند.

طیف سنجی امپدانس: امپدانس توانایی یک محیط برای جلوگیری یا کند کردن انتقال انرژی است. برای کاربردهای نوری ، این شاخص ضریب شکست است.

پدیده های پراکندگی غیر الاستیک شامل تبادل انرژی بین تابش و ماده ای است که طول موج تابش پراکنده را جابجا می کند. این موارد شامل پراکندگی رامان و کامپتون است.

طیف سنجی منسجم یا رزونانس تکنیک هایی است که در آن انرژی تابشی دو حالت کوانتومی ماده را در یک تعامل منسجم که توسط میدان تابش پایدار است ، زوج می کند. انسجام می تواند در اثر فعل و انفعالات دیگر از جمله برخورد ذرات و انتقال انرژی مختل شود و بنابراین اغلب برای پایدار شدن به تابش با شدت بالا نیاز است. طیف سنجی تشدید مغناطیسی هسته ای (NMR) یک روش رزونانس پرکاربرد است و طیف سنجی لیزری فوق سریع نیز در مناطق طیفی مادون قرمز و مرئی امکان پذیر است.

طیف سنجی هسته ای روشهایی است که از خواص هسته های خاص برای بررسی ساختار محلی مواد ، عمدتا مواد غلیظ ، مولکولهای موجود در مایعات یا مایعات منجمد و مولکول های زیستی استفاده می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.