Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

تئودور دبلیو هونش

تئودور ولفگانگ هونش (متولد 30 اکتبر 1941) یک فیزیکدان آلمانی است. وی یک چهارم جایزه نوبل فیزیک 2005 را به دلیل "مشارکت در توسعه طیف سنجی دقیق مبتنی بر لیزر ، از جمله روش شانه فرکانس نوری" دریافت کرد ، و جایزه را با جان ال هال و روی جی گلابر تقسیم کرد.


هونش مدیر انستیتوی کوانتوم ماکس پلانک و استاد فیزیک تجربی و طیف سنجی لیزری در دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس در مونیخ ، بایرن ، آلمان است.

  

هونش تحصیلات متوسطه خود را در هلمهولتز-ژیمناستیک هایدلبرگ فرا گرفت و مدرک دیپلم و دکترا را از روپرتخت-کارلس-دانشگاه هایدلبرگ در دهه 1960 دریافت کرد. متعاقباً ، وی از سال 1975 تا 1986 در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا استاد شد. وی در سال 1983 از آکادمی ملی علوم جایزه کامپستک در فیزیک را دریافت کرد.  در سال 1986 ، مدال آلبرت میشلسون را از موسسه فرانکلین دریافت کرد. در همان سال Hänsch به آلمان بازگشت و رئیس موسسه اپتیک کوانتوم ماکس پلانک شد. وی در سال 1989 جایزه گوتفرید ویلهلم لایب نیتس Deutsche Forschungsgemeinschaft را دریافت کرد که بالاترین افتخاری است که در تحقیقات آلمان اعطا می شود. وی در سال 2005 نیز جایزه اتو هان را از شهر فرانکفورت ماین ، انجمن شیمی دانان آلمان و انجمن فیزیکی آلمان دریافت کرد. در همان سال ، انجمن بینایی امریکا مدال فردریک ایوز و مقام عضو افتخاری را در سال 2008 به وی اعطا کرد.


یکی از شاگردان وی ، کارل ویمن  در سال 2001 جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد.


در سال 1970 او نوع جدیدی از لیزر را اختراع کرد که پالس های نوری با وضوح طیفی بسیار بالا تولید می کند (یعنی همه فوتون های ساطع شده از لیزر تقریباً دارای انرژی مشابه ، با دقت 1 قسمت در میلیون). با استفاده از این دستگاه او موفق شد فرکانس انتقال خط هیدروژن اتمی بالمر را با دقت بسیار بالاتری نسبت به قبل اندازه گیری کند. در اواخر دهه 1990 ، او و همکارانش با استفاده از دستگاهی به نام مولد شانه فرکانس نوری ، روش جدیدی را برای اندازه گیری فرکانس نور لیزر با دقت حتی بالاتر تهیه کردند. این اختراع سپس برای اندازه گیری خط هیدروژن اتمی لیمان با دقت فوق العاده 1 قسمت در صد تریلیون استفاده شد. با چنین دقت بالایی ، جستجوی تغییرات احتمالی ثابتهای بنیادی فیزیکی جهان با گذشت زمان امکان پذیر شد. برای این دستاوردها وی به عنوان یکی از دریافت کنندگان جایزه نوبل فیزیک برای سال 2005 شناخته شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.