Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

آرتور اشکین

آرتور اشکین برنده جایزه نوبل و عضو افتخاری OSA ، که به خاطر کارهای پیشگام خود در ایجاد موچین های نوری معروف است ، در 2 سپتامبر 1922 متولد شد. وی لیسانس B.A دریافت کرد. در فیزیک از کالج کلمبیا در سال 1947 و دکترای تخصصی اشکین از سال 1942 تا 1945 در آزمایشگاه پرتوی کلمبیا در ارتش و در آزمایشگاههای AT&T بل از سال 1952 تا 1991 در فیزیک هسته ای کار کرد. در آزمایشگاههای بل ، اشکین در مورد مایکروویو ، اپتیک غیرخطی و به دام انداختن لیزر تحقیق کرد. او با همکارانش ، اولین مشاهده تولید هارمونیک لیزر با موج پیوسته (cw) ، تقویت پارامتری cw ، اثر نور شکستگی را کشف کرد و زمینه اپتیک غیرخطی را در فیبرهای نوری آغاز کرد.
  
بسیاری اشکین را پدر فشار تابش لیزر می دانند. کار او در این زمینه مربوط به به دام انداختن نوری و دستکاری ذرات کوچک دی الکتریک با استفاده از نیروهای شیب نوری بود. اشکین به "اولین" های زیادی دست یافت. او اولین کسی بود که نیروهای گرادیان نوری را روی اتم ها مشاهده کرد و اولین کسی بود که خنک کننده لیزری اتم های معروف به "ملاس نوری" را انجام داد. وی همچنین اولین کسی بود که به دام افتادن نوری اتم ها را مشاهده کرد.

اشکین این کار را به دام انداختن و دستکاری مواد زنده مانند باکتری ها ، ویروس ها و سلول ها گسترش داد. روش لیزر برای نگه داشتن مواد در جای خود به "موچین نوری" معروف شد. با استفاده از این رویکرد ، اشکین با کاوش در فضای داخلی سلول ، ساختارهای داخلی آن را دستکاری کرده و پایه های جدیدی را برای درک حالات طبیعی و بیمار در بدن انسان ایجاد کرد. توانایی خنک سازی و به دام انداختن اتم ها منجر به پیشرفت های چشمگیری در علوم پایه مانند ایجاد میعانات بوز-انیشتین در بخار اتم شده است.

اشکین نویسنده کتاب "به دام انداختن نوری و دستکاری ذرات خنثی با استفاده از لیزر" بود و دارای 47 حق ثبت اختراع است. جوایز و افتخارات تقدیر از کمک های علمی وی شامل انتخاب در آکادمی ملی مهندسی و آکادمی ملی علوم ، جایزه OSA's Ive Medal / Quinn Award و Townes Award ، جایزه الکترونیک کوانتومی IEEE Laser and Electro-Optic Society ، APS Joseph F. Keithley جایزه برای پیشرفت در علم اندازه گیری ، و جایزه رتبه در الکترونیک opto. اشکین به عنوان عضو APS ، OSA ، IEEE و AAAS انتخاب شد.

در سال 2009 ، وی برای کارهای پیشگام خود در زمینه به دام انداختن نوری و توسعه موچین های نوری به عنوان عضو افتخاری انجمن نوری انتخاب شد.

در تاریخ 2 اکتبر 2018 ، اشکین برای کار در دام انداختن نوری جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد. نیمی از جایزه به اشکین اهدا شد در حالی که نیمی دیگر بین جرارد مورو و دونا استریک لند تقسیم شد.

اشکین در 21 سپتامبر 2020 درگذشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.