Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

پلاسمای جوی سرد (CAP)

معرفی

زخم های پای دیابتی (DFU) یک عارضه شایع در بیماران دیابتی است و با افزایش خطر بستری شدن در بیمارستان ، قطع اندام تحتانی و مرگ و کاهش کیفیت زندگی همراه است. 1-3 شیوع DFU در اروپا 5.1 گزارش شده است. ٪ ، با بروز سالانه 2٪ تا 4٪ در کشورهای با درآمد بالا .4،5 شیوع در آلمان بین 2 تا 10٪ تخمین زده می شود. 6 نرخ DFU در بیماران دیابتی نوع 2 (T2D) بالاتر است نسبت به مبتلایان به دیابت نوع 1 (T1D) .7 خطر ابتلا به DFU 25٪ تخمین زده می شود ، 8 با 30٪ DFU منجر به قطع اندام تحتانی می شود.    داده ها از آلمان در سال 2014 نشان می دهد 85.6٪ بیماران با قطع جزئی و 63.7٪ از بیماران مبتلا به قطع شدید دیابت داشتند.  اطلاعات مربوط به سال 2018 در مورد تقریباً 360000 بیمار از عمل عمومی در آلمان و اتریش شیوع DFU را در بین بیماران مبتلا به T1D 6.5٪ و در بین بیماران T2D 9.9٪ ، با 41.9٪ نشان داد. (T1D) یا 49.4٪ (T2D) واگنر درجه 2 یا 3 و 9.6٪ (T1D) یا 12.5٪ (T2D) از درجه 4 تا 5 واگنر است ، که بالاترین درجه را نشان می دهد. 10 بین 20 تا 40 درصد از کل DFU های مزمن به طور معمول طی 12 هفته بهبود می یابند و 50 درصد زخم ها توسط 6 بهبود می یابند ماه ها. تقریباً 30٪ بیماران نیاز به مداخله جراحی دارند. 

منشأ DFU اغلب ترکیبی از نوروپاتی دیابتی ، بیماری شریانی محیطی ، تغییر شکل پا و عفونت است.  زخم و بهبودی زخم با این شرایط بالینی همراه است.  ارزیابی و درمان زود هنگام DFU برای موفقیت درمانی ضروری است. هرچه زودتر بتوان وضعیت مزمن زخم را برطرف کرد ، می توان با زخم درمانی موثرتری عمل کرد و می توان به بسته شدن زخم دست یافت.

پلاسمای جوی سرد (CAP) به عنوان ابزاری برای کاربردهای مختلف بیولوژیکی و پزشکی برای ظرفیت آن در کاهش بار باکتری در زخم و شروع بهبود زخم پیشنهاد شده است. 14،15 علاوه بر ویژگی های قابل توجه CAP ، مانند ذرات باردار ؛ الکترونها و یونهای آزاد ؛ تابش حرارتی ، مرئی و اشعه ماورا بنفش ؛ اثرات بیولوژیکی CAP تا حد زیادی به گونه های واکنشی تولید شده در پلاسما در فاز گاز بستگی دارد که با پروتئین ها و لیپیدهای سلول ها یا بافت ها منتشر یا واکنش نشان می دهند. انتظار می رود گونه های اکسیژن واکنشی مانند ازن ، رادیکال های هیدروکسیل ، سوپراکسید و اکسیژن منفرد و ازت های واکنشی مانند اکسید نیتریک یا پراکسینیتریت به عنوان ترکیبات فعال عمل کنند.

هدف از این مطالعه با کنترل دارونما ، بیمار نابینا ارزیابی اثر CAP علاوه بر درمان استاندارد مراقبت در مقایسه با دارونما در بهبود زخم از نظر سریعتر و معنی دار بالینی سطح زخم بود. پیشرفت بسته شدن زخم و تجزیه و تحلیل میکروبی به صورت موازی به صورت وابسته به زمان کنترل شد. بهزیستی و درک ذهنی بیماران در طول درمان ارزیابی شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.