Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

مایمن ، مخترع اولین لیزر در سال 1960

هنگامی که دانشمندان ناسا می خواستند فاصله زمین تا ماه را برای اولین بار اندازه بگیرند ، لیزر پرقدرت را از دیسک بازتابنده ای که توسط فضانوردان روی مأموریت Apollo 11 در سال 1969 قرار داده شد ، تاباندند. این لیزر توسط تئودور (تد) مایمن ، مخترع اولین لیزر در سال 1960 و استاد کمکی سابق دانشکده علوم مهندسی SFU طراحی شده است.
  
در حالی که دانشمندان دومین روز جهانی نور و پنجاهمین سالگرد فرود آمدن ماه آپولو 11 را امسال گرامی می دارند ، تأثیر اختراع لیزر حد و مرزی ندارد.

کاتلین مایمن ، بیوه خود ، می گوید: "اختراع تد انقلابی در جنبه های ارتباط از راه دور ، پزشکی و تقریباً در همه شاخه های علوم ایجاد کرد." "اخیراً ، لیزر اینترنت پرسرعت و تلفن هوشمند را امکان پذیر کرده است. طراحی ظریف او به قدری خوب بود که امروزه اساس لیزر است. "

تد مایمن قبل از مرگ در سال 2007 در تهیه برنامه های درسی بیوفوتونیک ، فوتونیک و مهندسی نوری در دانشکده فعال بود.

اندرو راویچ ، استاد علوم مهندسی SFU از مشارکت وی سپاسگزار است و می گوید: "تد به عنوان یکی از مهمترین مخترعان قرن بیستم ، با درک علمی بسیار قوی از مسئله ، به ما اهمیت اهمیت راه حلهای عملی را داد."

مایمن به عنوان نشانگر اولین لیزر فعال در جهان در سال 1960 شناخته می شود. دریافت کننده مدرک افتخاری از SFU در سال 2002 ، وی از طریق جوایز و جوایز متعدد ، از جمله جایزه ژاپن - معروف به نوبل شرق - در زمینه همکاری های علمی در سطح بین المللی شناخته شد. و ورود به تالار مشاهیر مخترعین ایالات متحده آمریکا. وی سه بار نامزد دریافت جایزه نوبل فیزیک شد اما هرگز به وی اهدا نشد.

Rawicz می گوید: "آنچه باعث اختراع تد شد ، این بود که او فقط 50،000 دلار و کمک یک پژوهشگر نیمه وقت داشت." در حالی که تیم های دیگری که سعی در تولید لیزر داشتند ، منابع بسیار بیشتری داشتند.

روایت خود مایمن از اختراع لیزر از آشفتگی جامعه علمی حکایت دارد - دانشمندان در آن زمان فکر نمی کردند با استفاده از یاقوت جامد لیزر ایجاد شود. اما به دلیل عدم موفقیت جامعه علمی در مشاهده پتانسیل یاقوت سرخ ، مایمن سرانجام این کار را انجام داد. وی یافته های خود را در تابستان 1960 پس از رد مقاله توسط مجله مشهور Physical Review Letters در نیچر منتشر کرد.

راویچ می گوید: "تد به من آموخت که اگر می خواهی مشکلی را حل کنی ، باید روی مسئله تمرکز کنی و درگیر تعقیب پول برای حل آن نباشی."

بعداً مایمن شرکت Korad Corporation را تاسیس کرد و به همراه ویلیام جی روندل لیزر پرقدرتی را طراحی و ساخت که اولین اندازه گیری ها را از زمین تا ماه انجام می داد.

از طریق همه اینها ، مایمن از اینکه کمی غیرمتعارف باشد - یا شکست نمی ترسید. دانشجویان مهندسی SFU می توانند از این طریق الهام بگیرند که در همان سالنهای ساختمان علمی کاربردی که مایمان نیز قبلاً کار کرده بود ، قدم می زنند.

کاتلین می گوید: "تد دانش آموزان را تشویق می کرد که بدون در نظر گرفتن نتیجه ، جسورانه به فکر و آزمایش بپردازند." "او می گفت ،" شکست می تواند دوست شما باشد! "


تجربیات زندگی تد منجر به اختراع لیزر و عواقب بعدی آن در The Laser Inventor: Memoirs of Theodore H Maiman در سال 2018 توسط انتشارات Springer Press منتشر شده است.

کاتلین مایمن به همراه استاد علوم مهندسی SFU ، اندرو راویچ ، در حال برگزاری هولوگرام اولین لیزر در یک رویداد اطلاع رسانی علمی.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.