Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

پالس های نور در یک پلاسما سرعت را تغییر می دهند

  

فعل و انفعالات بین دو پرتوی لیزر در یک پلاسما امکان کنترل دقیق سرعت نور را فراهم می کند.


نور دارای یک محدودیت سرعت دقیق است ، اما تحت شرایط خاص ، این مرز می تواند برای پالس های منفرد نور شکسته شود. تاکنون ، در محیط هایی از جمله گازهای اتمی و فیبرهای نوری ، نور بیش از حد مجاز سرعت حرکت کرده است. کلمن گویون از آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور ، کالیفرنیا و همکارانش اکنون نحوه تنظیم سرعت نور در یک پلاسما ، ایجاد تغییر سرعت به ترتیب درجه نور را نشان می دهند. این تظاهرات می تواند به کنترل کنترل آزمایشهای همجوشی حبس اینرسی کمک کند و منجر به اپتیک مبتنی بر پلاسما برای لیزرهای با قدرت بالا شود.


سرعت عبور پالس های نور از یک ماده می تواند به شدت با سرعت c که نور در خلا حرکت می کند متفاوت باشد. این سرعت که سرعت گروه نامیده می شود ، می تواند هم بالاتر از c باشد و هم کمتر از آن ، و عامل شکل گیری و شکل گیری پالس نور در حین حرکت در ماده است.


برای نشان دادن آنها ، گویون و همکارانش ابتدا یونیزاسیون یک جت گاز با پرتو لیزر قطبی شده ، یک پلاسمای هیدروژن-هلیوم ایجاد کردند. سپس پرتوی دوم لیزر را به سمت پلاسما گرفتند. در جایی که مسیرهای دو پرتو عبور می کند ، مولفه افقی نبض دوم لیزر در پاسخ به تغییر در ضریب شکست پلاسما ، کند می شود. این کاهش سرعت ناشی از فعل و انفعالات بین دو لیزر و پلاسما است.


با اندازه گیری تاخیر زمانی بین اجزای افقی و عمودی پالس دوم لیزر ، این تیم مشاهده کرد که سرعت آنها متفاوت است. با تنظیم اختلاف فرکانس بین دو پرتو ، آنها دریافتند که می توانند آن سرعت را از 0.995c تا بین 0.12c و - 0.34c تنظیم کنند ، این نشان می دهد که اوج نبض با سرعت بیشتری از c حرکت می کند.


- راشل برکوویتز


راشل برکوویتز سردبیر مسئول فیزیک مستقر در ونکوور ، کانادا است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.