Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

میکروسکوپ فلورسانس همسالان در اعماق مغز قرار دارند

  

عملکرد مغز یک راز پزشکی طولانی مدت است. برای تقریباً صد سال ، دانشمندان روش هایی برای زیر نظر گرفتن جمجمه در زیر جمجمه ایجاد کرده اند - اما با استفاده از روش های موجود ، هنوز هم جریان خون کوچک و پیچیده در بافت زنده مغز دشوار است.


یک تکنیک جدید قصد دارد آن را تغییر دهد. این روش که تصویربرداری محلی سازی نوری منتشر (DOLI) نامیده می شود ، عمیقاً دو برابر میکروسکوپ فلورسانس می تواند مغز را بدون حمله به مغز بررسی کند ، به محققان اجازه می دهد برای اولین بار جریان خون در مغز موش را بدون نیاز به برداشتن جمجمه ببینند (Optica، doi: 10.1364 / OPTICA.420378).


راه اندازی ساده ، نتایج بزرگ

در میکروسکوپ فلورسانس از مواد حاجب فلورسنت استفاده می شود که در جریان خون آزاد می شوند. هنگامی که در طول موج مناسب تحت تابش قرار می گیرند ، ذرات ریز موجود در آن درخششی از خود ساطع می کنند که می تواند در دوربین گرفته شود و شبکه های پیچیده سیستم گردش خون در مغز را نشان دهد.


پیش از این ، پراکندگی و جذب توسط بافت بین ذرات درخشان و دوربین منجر به تصاویر مبهم شده بود. اما استفاده از یک منطقه طیفی خاص - دومین پنجره نزدیک به مادون قرمز ، از 1000 تا 1700 نانومتر - می تواند به طور قابل توجهی این اثرات پراکندگی و جذب را کاهش دهد. با جفت سازی ماده حاجب نقطه کوانتومی مبتنی بر سولفید سرب ، که در پنجره طول موج کار می کند ، با دوربین های مادون قرمز موج کوتاه بسیار کارآمد ، محققان توانستند برای اولین بار جریان خون در سطح مویرگی 3D را به صورت غیرتهاجمی تصویر کنند.


دانیل رازانسکی ، استاد تصویربرداری پزشکی در ETH زوریخ و دانشگاه زوریخ ، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: "جالب ترین جنبه روش جدید DOLI سهولت اجرا است." "شما در اصل به یک تنظیم دوربین نسبتاً ساده و مقرون به صرفه نیاز دارید. نیازی به لیزر پالس گران قیمت یا اپتیک پیچیده نیست. "


گسترش چشم به مطالعات انسانی

این روش ابتدا بر روی مدلهای بافت مصنوعی که تصاویر با وضوح حل شده در اعماق تا چهار میلی متر را نشان می داد ، آزمایش شد. آزمایشات اضافی روی موش های زنده توانایی های غیرتهاجمی ، تصویربرداری عروق مغزی با وضوح بالا را نشان داد. با یک میدان دید یک سانتی متری - آنقدر بزرگ که مغز موش را پوشش دهد - این تکنیک قادر بود قطرات جداگانه را مشخص کرده و سرعت جریان خون را تجسم کند. با اندازه گیری اندازه ظاهری قطرات ، محققان همچنین توانستند عمق آنها را در مغز تعیین کنند و امکان تصویربرداری سه بعدی را فراهم کنند.


محققان امیدوارند که این روش روزی بتواند برای مطالعه اختلالات عصبی که گمان می رود یک میلیارد نفر را تحت تأثیر قرار دهد ، مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ، با توجه به تفاوت اندازه مغز انسان و موش ، ابتدا پیشرفت های اضافی لازم است.


راازاسنسکی گفت: "ایجاد تکنیک های جدید تصویربرداری غیرتهاجمی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است تا بتوانید نحوه کار مغز را بهتر درک کنید ، [و] علل اصلی بیولوژیکی بیماری های تخریب عصبی و سایر بیماری های مغزی را تعیین کنید."

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.