Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

بیوفوتونیک: برای درمان بیماری سبک است

بیوفوتونیک یا پزشکی پزشکی ، یک رشته نسبتاً ناشناخته است ، گرچه اکنون سالهاست که وجود دارد. حتی ممکن است شما بدون آنکه متوجه شوید از آن بهره مند شده اید. برخی از بزرگترین پیشرفتهای این رشته را می توان در زمینه های مربوط به آنکولوژی ، پوست ، چشم ، جراحی و قلب و عروق یافت.

  

مجموعه های تلویزیونی که در بیمارستان ها پخش می شوند ، اغلب صحنه خاصی را نشان می دهند که مطمئناً با آن آشنا خواهید بود ، به ویژه اگر این اقدام در ایالات متحده اتفاق بیفتد ، یعنی: یک بیمار وارد اتاق مشاوره می شود و برای پزشک توضیح می دهد که مشکل چیست ، دومی دستگاهی را روی انگشت اشاره بیمار قرار می دهد که در درجه اول برای اندازه گیری اشباع اکسیژن شریانی و همچنین ریتم قلب است. برای اطمینان از چگونگی ضربان قلب بیمار ، از چیزی به جز نور استفاده نمی کند.


این یک کاربرد ساده و رایج است که از حوزه علمی به نام بیوفوتونیک ، فوتونیک زیست پزشکی یا فوتو پزشکی ، رشته ای ناشی می شود که نور در قلب همه تحقیقات وجود دارد. امروز ایالات متحده آمریکا این رشته را رهبری می کند. با این وجود کمیسیون اروپا نیز تلاش های چشمگیری انجام می دهد.


آیا با استفاده از نور می توان بیماری را درمان کرد؟ علم نشان می دهد که می تواند. در واقع ، این در حال انجام است ، اگرچه ما همیشه از این موضوع آگاه نیستیم. پروفسور رومن کویدانت ، رئیس گروه نانو اپتیک پلاسمون موسسه علوم فوتونیک (ICFO) واقع در پردیس Baix Llobregat در UPC ، توضیح می دهد: "ما اغلب بدون اینکه بدانیم این علم را احاطه کرده ایم." همانطور که از نام آن مشخص است ، بیوفوتونیک اصطلاحی است که شامل زیست شناسی ، شاخه ای از علوم طبیعی است که قوانین زندگی و فوتونیک را مطالعه می کند ، یعنی علم و فناوری متمرکز بر تولید ، دستکاری و تشخیص فوتون ها ، که واحدهای کوانتومی سبک.


این دانش برای پیشگیری ، تشخیص و درمان برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. به گفته پروفسور تورگوت دوردوران ، رئیس گروه پزشکی اپتیک در ICFO ، که خلاصه ای مختصر تاریخی برای توضیح این که این رشته از کجا ناشی می شود و به کجا می رود ، انجام می دهد ، "در دهه 1930 ، در برخی از اتاق های مشاوره پزشکی که سرطان پستان در آن قرار داشت با تحقیق ، چراغی در پشت پستان بیمار قرار داده می شود در حالی که یک پزشک جلوی بیمار می ایستد و آنچه را می بیند می کشد. امروز ، 80 سال بعد ، به نوعی ، ما هنوز در حال مطالعه آن هستیم. " این یک دانش جدید است که طی چند دهه گذشته رشد چشمگیری داشته و اکنون در زمینه های اصلی پزشکی شروع به نتیجه گیری می کند.


برای کار در زمینه فوتونیک ، شما به یک منبع نور نیاز دارید ، که می تواند یک نور میکروسکوپ ، لیزر یا اشعه نامرئی برای چشم انسان باشد. بنابراین شما به یک سیستم بیولوژیکی مانند یک بافت یا سلول نیاز دارید که در آن در سطوح مختلف کار کند.

در حال حاضر ، رشته های پزشکی از جمله پوست ، چشم پزشکی ، جراحی ، مغز و اعصاب ، قلب و انکولوژی مناطقی هستند که بیشترین پیشرفت را در بیوفوتونیک دارند.


فوتونیک یک زمینه کاملاً چند رشته ای با شاخه های متنوع است که یکی از آنها نانوبیوفوتونیک است ، یک زیرشاخه با تمرکز بر توسعه ابزارهایی برای پیشرفت در علوم نانو.


در این زیرشاخه از مراحل تشخیصی و تصویربرداری فوق العاده حساس که امکان تشخیص آسیب شناسی در مراحل اولیه گرفته تا ابزارهایی برای درمان با حداقل سطح تهاجمی وجود دارد ، به چندین مرحله مهم رسیده ایم. تیم های تحقیقاتی همچنین موفق شده اند برخی از این ابزارها را با دقت نانومتری برای دستکاری مواد بیولوژیکی وام دهند.

این پیشرفت ها در بیمارستان های خاصی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. دیگران هنوز در آخرین مرحله تحقیق هستند. کویدنت خاطرنشان می کند: "این نوعی علم است که ابتدا در مراکز تحقیقاتی قبل از ورود به جامعه توسعه می یابد." وی می افزاید: "در حال حاضر ، ما در حال توسعه ابزارها و روش های جدید برای کمک به تشخیص و درمان سرطان هستیم."

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.