Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

توموگرافی رایانه ای با انتشار تک فوتون (SPECT)

  

توموگرافی رایانه ای با انتشار تک فوتون چیست؟

توموگرافی رایانه ای با انتشار تک فوتون (SPECT) نوعی تصویربرداری هسته ای غیرتهاجمی است که به منظور تعیین نحوه کار اندام های داخل بدن استفاده می شود. از این اسکن می توان برای نشان دادن چگونگی جریان خون به قلب و واکنشهای شیمیایی که در بدن اتفاق می افتد ، استفاده کرد.


چگونه کار می کند؟

اسکن SPECT مشابه توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) است ، زیرا هر دو از تزریق ردیاب رادیواکتیو استفاده می کنند. برای اسکن SPECT ، ردیاب در جریان خون بیمار باقی می ماند. سه ردیاب اصلی وجود دارد که در تصویربرداری SPECT استفاده می شود: تکنسیوم -99 متر ، ید -123 و ید -131. سپس ردیاب رادیواکتیو پرتوهای گاما (نوعی تابش الکترومغناطیسی) را از بیمار ساطع می کند. که با اسکن PET که پوزیترون ساطع می کند در تضاد است.


این اشعه ها سپس توسط دوربین گاما شناسایی می شود که از طریق 360 درجه به دور بیمار می چرخد. این چرخش در اطراف بیمار باعث می شود که تصاویر مقطعی مانند توموگرافی کامپیوتری به صورت سه بعدی جمع شوند. این بدان معناست که تصاویر بدست آمده می توانند به صورت موجودی سه بعدی یا مجموعه ای از برشهای نازک از طریق موضوع مشاهده شوند.


برنامه های کاربردی

SPECT چندین کاربرد مختلف دارد که این فرم تصویربرداری را برای حرفه پزشکی مناسب می کند. همچنین بسیار ارزان تر از اسکن PET است اگرچه تصویری با رزولوشن پایین تر ، تنها با رزولوشن 1 سانتی متر ارائه می دهد. این وضوح پایین تر ، برای اهداف مختلف قابل قبول است و ارزان بودن آن نسبت به اسکن PET ، اسکن های SPECT را به راحتی در دسترس قرار می دهد.


از اسکن های SPECT قلب می توان برای بازرسی جریان خون از قلب استفاده کرد - مناطقی از قلب که جریان خون ضعیفی دارند ، تاریک به نظر می رسند ، در حالی که کسانی که جریان خوبی دارند ، روشن به نظر می رسند. همچنین می توان از اسکن ها به عنوان آزمایش استرس هسته ای استفاده کرد ، جایی که در حالت استراحت (قبل از ورزش) و در حین ورزش انجام می شود. این اسکن ها می توانند ایده ای در مورد چگونگی توانایی قلب در انجام کارها ارائه دهند - اگر هر دو اسکن نتایج طبیعی را نشان دهند ، قلب عملکرد خوبی دارد.


این اسکن ها همچنین می توانند انسداد یک یا چند شریان کرونر را نشان دهند - این مسئله توسط ناحیه ای با جذب کمی یا بدون جذب ردیاب نشان داده می شود. اگر این آزمایش در حین ورزش و استراحت غیرطبیعی باشد ، این ناحیه بدون هیچ ردیابی قابل مشاهده است. این بدان معناست که کمبود جریان خون از طریق آن ناحیه خاص وجود دارد که در صورت ایسکمیک بودن آن ناحیه امکان پذیر است.


از اسکن SPECT می توان برای تشخیص شکستگی های پنهان در استخوان ، مانند آتل شکم و شکستگی استرس استفاده کرد ، زیرا مناطق بهبود استخوان معمولاً روی اسکن روشن می شوند. از این اسکن ها می توان برای نظارت بر مناطقی که سرطان به استخوان ها رسیده است نیز استفاده کرد. اسکن SPECT همچنین می تواند برای نظارت بر عفونت یا ارزیابی واکنش به نوع درمانی که بیمار انجام می دهد ، انجام شود.


اسکن SPECT برای تعیین اینکه کدام قسمت از مغز تحت تأثیر اختلالات مختلف از جمله زوال عقل ، صرع و صدمات سر قرار دارد ، استفاده می شود. این فعالیت ها با فعالیت بیش از حد در یک منطقه خاص ، فعالیت بسیار کم در مناطق خاص یا فعالیت نامتقارن در سراسر مغز که فعالیت باید متقارن باشد ، مشخص می شود. همه اینها از طریق مقایسه نتایج اسکن با اسکن های طبیعی مغز تعیین می شود.


با شروع تشنج ، جریان خون در مناطق خاص مغز تغییر می کند. تغییر در جریان خون را می توان در اسکن SPECT ، از طریق بررسی تفاوت بین اسکن گرفته شده قبل از تشنج و در هنگام تشنج ، تعیین کرد. از این تغییر جریان خون می توان برای شناسایی کانون تشنج استفاده کرد.


از اسکن SPECT می توان برای تشخیص بیماری های کیسه صفرا مانند کولسیستیت حاد و انسداد مجرای صفرا استفاده کرد. همچنین می توان از این اسکن ها برای ارزیابی اختلال عملکرد کیسه صفرا یا پیگیری پیوند کبد استفاده کرد.


خطرات

این شکل از تصویربرداری حداقل خطر را دارد ، و خطر بیشتری نسبت به استفاده از اشعه ایکس ندارد. واکنش های آلرژیک به ردیاب های مورد استفاده در این فرآیند بسیار نادر است.


زنانی که باردار یا شیرده هستند باید قبل از انجام آزمایش SPECT با پزشک خود صحبت کنند زیرا این اشعه ممکن است برای کودک آنها مضر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.