Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

لیزرهای اشعه ایکس

لیزر اشعه ایکس دستگاه لیزری است که در ناحیه طیفی اشعه X ساطع می شود ، یعنی با طول موج فقط چند نانومتر. در این منطقه طیفی شدید ، از رسانه های سنتی افزایش لیزر نمی توان استفاده کرد. رویکردهای مختلف فنی وجود دارد:

  

محیط افزایش لیزر الکترون آزاد یک لول است که از طریق آن الکترونهای بسیار پر انرژی ارسال می شود. برای ترکیبی از انرژی با الکترون زیاد و دوره کوتاه لرزاننده ، طول موج های بسیار کوتاه حاصل می شود.

افزایش نوری در منطقه اشعه X نیز می تواند در پلاسما ایجاد شود ، که خود به طور معمول با پرتوهای لیزر یا با تخلیه الکتریکی ایجاد می شود. (اولین لیزرهای اینچنینی با اشعه X ناشی از انفجارهای هسته ای پمپ می شوند.) انتقال لیزر بین حالت های برانگیخته یون های با بار زیاد است (به عنوان مثال Ta45 + برای 4.5 نانومتر و + Se24 + برای 20 نانومتر).

از آنجا که ساخت رزوناتور لیزر کم ضرر برای چنین طول موج های کوتاهی دشوار است ، لیزرهای اشعه ایکس در بیشتر موارد (مخصوصاً برای طول موج های کوتاه تر) بدون تشدیدکننده ساخته می شوند و در واقع به عنوان منابع ASE (منابع فوق تابشی) کار می کنند. اما این انسجام مکانی و زمانی را کاهش می دهد. اگر منبع بذر باند باریک مناسبی وجود داشته باشد ، با بذر تزریق می توان انسجام مکانی و زمانی بسیار بالاتر و همچنین افزایش قدرت خروجی را به دست آورد.


همچنین می توان از لیزر به روش های دیگری برای تولید اشعه X استفاده کرد ، به ویژه با تولید هارمونیک بالا ، که نوعی تبدیل فرکانس غیر خطی است. قدرت نوری قابل دستیابی در چنین هارمونیک های بالایی نسبتاً کم است ، اما امکان تقویت برخی از هارمونیک ها در یک پلاسما وجود دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.