Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروط دندان (CT)

سی تی اشعه مخروطی دندان چیست؟


توموگرافی کامپیوتری پرتو مخروط دندان (CT) یک نوع خاص از دستگاه اشعه ایکس است که در شرایطی استفاده می شود که عکسبرداری منظم دندان یا صورت کافی نیست. به طور معمول استفاده نمی شود زیرا تابش اشعه از این اسکنر به طور قابل توجهی بیشتر از اشعه ایکس معمولی دندان است. برای اطلاعات بیشتر در مورد اشعه ایکس به صفحه ایمنی مراجعه کنید.   این نوع از اسکنر سی تی از نوع خاصی از فناوری برای ایجاد تصاویر سه بعدی (سه بعدی) از ساختار دندان ، بافت نرم ، مسیرهای عصبی و استخوان در ناحیه جمجمه و صورت در یک اسکن استفاده می کند. تصاویر بدست آمده با سی تی اشعه مخروطی امکان برنامه ریزی دقیق تری برای درمان را فراهم می کند.


CT پرتو مخروط همان CT معمولی نیست. با این حال ، CT پرتو مخروط دندان می تواند برای تولید تصاویری مشابه تصاویر تهیه شده توسط CT معمولی استفاده شود.


با سی تی اشعه مخروطی ، یک پرتو ایکس به شکل مخروط در اطراف بیمار حرکت می کند تا تعداد زیادی تصویر تولید کند که به آنها نماها نیز گفته می شود. سی تی اسکن و سی تی اشعه مخروطی هر دو تصاویری با کیفیت بالا تولید می کنند.


سی تی مخروطی دندان به عنوان وسیله ای برای تولید انواع مشابه تصاویر اما با دستگاه بسیار کوچکتر و ارزان تر که می تواند در مطب سرپایی قرار گیرد ، توسعه داده شد.


سی تی پرتو مخروط تصاویر مفصلی از استخوان ارائه می دهد و برای ارزیابی بیماری های فک ، دندان فک ، ساختارهای استخوانی صورت ، حفره بینی و سینوس ها انجام می شود. این اطلاعات کامل تشخیصی موجود با CT معمولی را ارائه نمی دهد ، به ویژه در ارزیابی ساختارهای بافت نرم مانند ماهیچه ها ، غدد لنفاوی ، غدد و اعصاب. با این حال ، CT پرتو مخروطی در مقایسه با CT معمولی از مزایای قرار گرفتن در معرض اشعه کمتری برخوردار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.