Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

سی تی آنژیوگرافی کرونر

CT آنژیوگرافی کرونری (CTA یا CCTA) استفاده از آنژیوگرافی توموگرافی کامپیوتری (CT) برای ارزیابی عروق کرونر قلب است. بیمار تزریق وریدی کنتراست رادیویی را دریافت می کند و سپس قلب با استفاده از سی تی اسکن با سرعت بالا اسکن می شود و به پزشکان این امکان را می دهد تا میزان انسداد عروق کرونر را معمولاً به منظور تشخیص بیماری عروق کرونر ارزیابی کنند.

  

CTA نسبت به سی تی اسکن کلسیم کلسیم در تعیین خطر حوادث مهم جانبی قلبی (MACE) برتری دارد.


دستگاههای CT سریعتر ، به دلیل قابلیت تشخیص چندگانه ، تصویربرداری از قلب و سیستم گردش خون را در تعدادی از موارد بالینی بسیار کاربردی کرده است. این قابلیت سریعتر امکان تصویربرداری از قلب با حداقل حرکت غیر ارادی را فراهم می آورد ، که باعث تار شدن حرکت روی تصویر می شود و کاربردهای عملی متعددی دارد. ممکن است در تشخیص مشکوک به بیماری عروق کرونر قلب ، برای پیگیری بای پس عروق کرونر ، برای ارزیابی بیماری دریچه ای قلب و برای ارزیابی توده های قلبی مفید باشد.


مشخص نیست که آیا این روش جایگزین کاتتریزاسیون تهاجمی کرونر می شود یا خیر. در حال حاضر ، به نظر می رسد که بیشترین کاربرد CT قلب در رد بیماری عروق کرونر به جای کنترل آن است. این به این دلیل است که این آزمایش بسیار حساس است (بیش از 90 rate میزان تشخیص) ، بنابراین نتیجه منفی آزمایش تا حد زیادی مانع کرونر می شود بیماری عروق (یعنی این آزمایش ارزش پیش بینی منفی بالایی دارد). با این حال ، این آزمایش تا حدودی کمتر مشخص است ، بنابراین نتیجه مثبت کمتر قطعی است و ممکن است نیاز به تأیید آنژیوگرافی تهاجمی بعدی داشته باشد.


ارزش اخباری مثبت CTA قلب تقریباً 82 و ارزش پیش بینی منفی آن حدود 93 است. این بدان معناست که برای هر 100 بیمار که به نظر می رسد پس از سی تی آنژیوگرافی به بیماری عروق کرونر مبتلا هستند ، 18 نفر از آنها در واقع این بیماری را ندارند و این به این معنی است که برای هر 100 بیمار که نتیجه آزمایش سی تی آنژیو منفی است (یعنی آزمایش می گوید که آنها ندارند) بیماری عروق کرونر) ، 7 در واقع دارای بیماری مطابق استاندارد مرجع آنژیوگرافی عروق کرونر از طریق کاتتریزاسیون قلبی است. هر دو آنژیوگرافی سی تی کرونر و آنژیوگرافی تهاجمی از طریق کاتتریزاسیون قلبی هنگام تشخیص هر دو با استاندارد مرجع سوم مانند سونوگرافی داخل عروقی یا ذخیره جریان کسری ، دقت تشخیصی مشابهی را به همراه دارند.


علاوه بر توانایی های تشخیصی ، CTA قلب اطلاعات پیش آگهی مهمی را مشاهده می کند. شدت تنگی و میزان بیماری عروق کرونر از شاخص های مهم پیش آگهی است. با این حال ، یکی از ویژگی های منحصر به فرد CTA قلب این واقعیت است که تجسم دیواره عروق را به شیوه ای غیر تهاجمی امکان پذیر می کند. بنابراین ، این تکنیک قادر به شناسایی ویژگی های بیماری عروق کرونر است که با ایجاد سندرم حاد کرونری مرتبط است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.