Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

لیزر مادون قرمز دور یا لیزر تراهرتز

لیزر مادون قرمز دور یا لیزر تراهرتز (لیزر FIR ، لیزر THz) لیزری با طول موج خروجی بین 30-1000 میکرومتر (فرکانس 0.3-10 THz) ، در محدوده فرکانس مادون قرمز یا تراهرتز طیف الکترومغناطیسی است.

  

لیزرهای FIR در طیف سنجی تراهرتز ، تصویربرداری تراهرتز و همچنین در تشخیص فیزیک پلاسمای همجوشی کاربرد دارند. از آنها می توان برای تشخیص مواد منفجره و عوامل شیمیایی جنگی ، با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز یا برای ارزیابی چگالی پلاسما با استفاده از تکنیک های تداخل سنجی استفاده کرد.


لیزرهای FIR به طور معمول شامل یک موجبر طولانی (1 تا 3 متری) پر از مولکولهای آلی گازی هستند که بصورت نوری پمپ می شوند یا از طریق تخلیه HV. آنها بسیار ناکارآمد هستند ، اغلب نیاز به خنک کننده هلیوم ، میدانهای مغناطیسی بالا و/یا فقط قابل تنظیم هستند. تلاشها برای توسعه جایگزینهای حالت جامد کوچکتر در حال انجام است.


لیزر p-Ge (ژرمانیوم نوع p) یک لیزر مادون قرمز مادون قرمز با قابلیت تنظیم ، جامد است که بیش از 25 سال وجود داشته است.  این در میدانهای الکتریکی و مغناطیسی متقاطع در دمای هلیوم مایع عمل می کند. انتخاب طول موج را می توان با تغییر میدانهای الکتریکی/مغناطیسی اعمال شده یا از طریق معرفی عناصر داخل حفره ای به دست آورد.


لیزر آبشار کوانتومی (QCL) ساخت چنین جایگزینی است. این یک لیزر نیمه هادی حالت جامد است که می تواند به طور مداوم با توان خروجی بیش از 100 میلی وات و طول موج 9.5 میکرومتر کار کند. نمونه اولیه قبلاً نشان داده شده بود. و استفاده بالقوه نشان داده شده است. 


لیزر FIR مولکولی که توسط QCL پمپ می شود ، در سال 2016 نشان داده شده است. این دستگاه در دمای اتاق عمل می کند و کوچکتر از لیزرهای مولکولی FIR است که توسط لیزرهای CO2 بصورت نوری پمپ می شوند.


لیزرهای الکترون آزاد  نیز می توانند در طول موجهای مادون قرمز دور کار کنند.


Femtosecond Ti: از لیزرهای قفل شده یاقوت کبود برای تولید پالس های بسیار کوتاه استفاده می شود که می توانند بصورت نوری برای تولید یک پالس تراهرتز تصحیح شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.