Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

تکنیک جدید لیزری می تواند روند پیوند کبد را بهبود بخشد

  

تحقیقات نشان می دهد دستگاه های لیزری دستی که به جراحان کمک می کند سریع آسیب کبدی را تشخیص دهند ، می توانند روش های پیوند را تغییر دهند.

این تکنیک غیرتهاجمی می تواند اطلاعات فوری در مورد سلامت کبد اهداکننده را در اختیار کارکنان پزشکی قرار دهد و به آنها در تشخیص اینکه کدام اندام ها مناسب پیوند هستند کمک کند. اگر به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد ، این ابزار مبتنی بر نور می تواند اجازه دهد که کبد بیشتری با خیال راحت و م effectivelyثر پیوند زده شود.


محققان یافته های خود را در مجله Hepatology ارائه کرده اند.


در انگلستان ، بیماری کبد سومین علت مرگ زودرس است. با افزایش تقاضا برای پیوندها و عدم افزایش تطبیق در گروه اهداکننده ، تیم های جراحی باید تکنیک های کارآمدی برای تشخیص اینکه آیا اندام ها برای پیوند ایمن هستند یا خیر پیدا کنند. در حال حاضر ، جراحان هیچ روش دقیق یا کمی برای ارزیابی اینکه آیا کبد به اندازه کافی سالم است که بتواند به شخص جدید پیوند بزند ، ندارند. برای ارزیابی اینکه آیا کبد اهدا کننده سالم است و برای گیرنده مناسب است یا خیر ، جراح به طور سنتی آن را با استفاده از آزمایش خون ارزیابی می کند و اندام را از نظر چشم و احساس بررسی می کند. اگر نتایج خوب باشد ، آن را پیوند می دهند - اگر نه ، دور ریخته می شود.


برای بهبود روند ، دانشمندان و جراحان دانشگاه ادینبورگ ، مرکز پیوند ادینبورگ و دانشگاه استراتکلاید از تکنیک جدیدی برای تشخیص آسیب در کبد خوک ها استفاده کردند - که از نظر آناتومیکی نزدیک ترین نوع به انسان است. این تیم از یک روش نور لیزری غیر تهاجمی به نام طیف سنجی Raman (RS) استفاده کرد که نمونه های بافت را بررسی می کند تا تفاوت بین سلول های سالم و آسیب دیده را مشخص کند. در دهه های اخیر از RS برای تشخیص سرطان سینه ، مری و مغز استفاده شده است.


با تاباندن لیزر به بافت حاصل از بیوپسی کبد خوک و بررسی نور پراکنده در عقب ، تیم توانستند تشخیص دهند که آیا گلبول های قرمز از طریق عروق خونی به بدن اصلی کبد نفوذ کرده اند یا خیر - نوعی آسیب که به احتقان معروف است. نتایج سریع طیف سنج RS دستی با روش های سخت تر ارزیابی سلامت کبد ، که شامل بیوشیمی خون و تجزیه و تحلیل گاز است ، مطابقت دارد.


این ابزار همچنین برای روشن کردن اثربخشی یک روش جراحی جدید به نام پرفیوژن منطقه ای گرمابی (NRP) ، که توسط تیم جراحی در مرکز پیوند ادینبورگ پیشگام شد ، استفاده شد. در این روش از دستگاه برای برقراری مجدد گردش خون در اعضای اهدا شده پس از مرگ استفاده می شود. محققان از RS برای تأیید کاهش NRP احتقان در کبد پیوندی استفاده کردند و در توضیح نتایج مثبت مشاهده شده در استفاده بالینی از NRP به آنها جزئیات بیشتری داد. این تیم در حال حاضر مشغول ترجمه این یافته ها به گونه ای است که می تواند به تصمیم گیری بالینی در زمان واقعی کمک کند. "ما دریافتیم که می توانیم آسیب کبدی را به گونه ای تشخیص دهیم که فقط به درخشش لیزر در بافت کبد و جمع آوری نور پراکنده به عقب متکی باشد. ما انتظار نداشتیم که چنین تفاوت واضحی در سیگنال رامان بین بافت کبد آسیب دیده و آسیب دیده پیدا کنیم. این بسیار هیجان انگیز است و بسیار جذاب خواهد بود که ببینیم آیا این فناوری می تواند با موفقیت وارد محیط بالینی شود یا خیر. این می تواند آسیب کبدی را در مراحل اولیه پیوند تشخیص دهد و اجازه می دهد کبد بیشتری با خیال راحت و موثر پیوند زده شود. " ، از آزمایشگاه اپتیک رادیولوژیک ، مونترال ، که تجزیه و تحلیل را در مقطع دکترا در دانشگاههای ادینبورگ و استراتکلاید انجام داد.


پروفسور کالین کمپبل ، از دانشکده شیمی دانشگاه ادینبورگ ، افزود: "این یک فرصت عالی برای شیمی دانان است تا به گونه ای با همکاران پزشکی در ارتباط باشند که برای عموم مردم مفید باشد."


پروفسور استوارت فوربز ، در مرکز پزشکی احیا کننده دانشگاه گفت: "این فناوری می تواند به جراحان اجازه دهد عملکرد کبد اهدا کننده را ارزیابی کرده و مشکلات احتمالی را در زمان واقعی تشخیص دهند."


گابریل اونیسکو ، مدیر بالینی مرکز پیوند ادینبورگ گفت: "فناوری هایی مانند NRP ، همراه با روشهای ارزیابی غیرتهاجمی در زمان واقعی ، یک تغییر دهنده واقعی بازی است که به جراحان اجازه می دهد قبل از پیوند درک بهتری از عملکرد اندام داشته باشند." ، که پروژه تحقیقاتی را با پروفسور کمپبل رهبری کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.