Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

همجوشی هسته ای چیست؟

همجوشی هسته ای چیست؟

همجوشی هسته ای یک فرایند طبیعی مهم است: بسیاری از عناصر شیمیایی از طریق همجوشی از هیدروژن منشأ می گیرند. همجوشی منبع انرژی خورشید و ستارگان است.

 

همجوشی زیر نور خورشید ...


خورشید اساس همه حیات روی زمین است: ستاره مرکزی 99.8 درصد از جرم کل سیستم سیاره ای را شامل می شود. این توپ پلاسما عظیم عمدتا از هیدروژن تشکیل شده است. یک آتش همجوشی ثابت در هسته خود می سوزد ، جایی که هسته های اتمی هیدروژن در هلیوم ادغام می شوند. انرژی عظیمی که در این همجوشی هسته ای تولید می شود زمین را گرم و روشن می کند.

... و روی زمین

هدف از تحقیقات همجوشی ، به دست آوردن انرژی از همجوشی هسته های اتمی است. در شرایط زمینی ، دو ایزوتوپ هیدروژن ، دوتریوم و تریتیوم هستند که به آسانی با هم ترکیب می شوند. در این فرایند یک هسته هلیوم تولید می شود که با انتشار نوترون و مقادیر زیادی انرژی مفید همراه است: یک گرم سوخت می تواند 90000 کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه تولید کند-حرارت احتراق 11 تن زغال سنگ.


سوخت های تلفیقی ارزان هستند و به طور یکنواخت روی زمین توزیع می شوند. آب دریا حاوی دوتریوم در مقادیر تقریباً تمام نشدنی است. تریتیوم ، یک گاز رادیواکتیو با نیمه عمر کوتاه 12.3 سال ، به ندرت در طبیعت یافت می شود. با این حال ، می توان آن را در یک نیروگاه از لیتیوم ، که به همین ترتیب به وفور در دسترس است ، تشکیل داد. از آنجا که ، علاوه بر این ، یک نیروگاه تلفیقی دارای ویژگی های زیست محیطی مطلوبی خواهد بود ، همجوشی می تواند سهم پایداری در تامین انرژی آینده داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.