Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

آناتومی سیستم قلبی عروقی

آناتومی سیستم قلبی عروقی

قلب

قلب یک اندام پمپاژ عضلانی است که از ریه ها در امتداد خط میانی بدن در ناحیه قفسه سینه واقع شده است. نوک پایینی قلب ، معروف به راس آن ، به چپ است ، به طوری که حدود 2/3 قلب در سمت چپ بدن و 1/3 دیگر در سمت راست قرار دارد. قسمت بالای قلب که به عنوان قاعده قلب شناخته می شود ، به عروق خونی بزرگ بدن متصل می شود: آئورت ، ورید اجوف ، تنه ریوی و رگهای ریوی.

  

حلقه های گردش خون

2 حلقه گردش خون اولیه در بدن انسان وجود دارد: حلقه گردش ریوی و حلقه گردش سیستمیک.


گردش خون ریوی ، خون اکسیژن زدایی شده را از سمت راست قلب به ریه ها منتقل می کند ، جایی که خون اکسیژن را گرفته و به سمت چپ قلب باز می گردد. حفره های پمپاژ قلب که حلقه گردش خون ریوی را پشتیبانی می کند ، دهلیز راست و بطن راست است.

گردش سیستمیک خون بسیار اکسیژن دار را از سمت چپ قلب به تمام بافت های بدن (به استثنای قلب و ریه) منتقل می کند. گردش سیستمیک مواد زائد را از بافت های بدن خارج کرده و خون اکسیژن زا را به سمت راست قلب باز می گرداند. دهلیز چپ و بطن چپ قلب محفظه پمپاژ حلقه گردش سیستمیک هستند.

رگ های خونی

رگ های خونی شاهراه های بدن هستند که به خون اجازه می دهند به سرعت و به طور م fromثر از قلب به هر ناحیه ای از بدن و دوباره برود. اندازه عروق خونی با مقدار خونی که از رگ عبور می کند مطابقت دارد. تمام عروق خونی حاوی ناحیه ای توخالی به نام لومن هستند که خون از طریق آن قادر به جریان است. در اطراف لومن دیواره عروق قرار دارد که ممکن است در مورد مویرگها نازک و در مورد عروق بسیار ضخیم باشد.


تمام رگ های خونی با یک لایه نازک از اپیتلیوم سنگفرشی ساده که به اندوتلیوم معروف است پوشانده شده است که سلول های خونی را در داخل رگ های خونی نگه می دارد و از ایجاد لخته جلوگیری می کند. اندوتلیوم کل سیستم گردش خون را تا داخل قلب ، جایی که اندوکارد نامیده می شود ، ترسیم می کند.


سه نوع اصلی عروق خونی وجود دارد: عروق ، مویرگ ها و وریدها. رگ های خونی اغلب به دلیل ناحیه ای از بدن که از طریق آن خون حمل می کند یا ساختارهای مجاور نامگذاری شده اند. به عنوان مثال ، شریان براکیوسفالی خون را به ناحیه بازو (بازو) و سفالیک (سر) منتقل می کند. یکی از شاخه های آن ، شریان زیر کلاویان ، در زیر ترقوه قرار دارد. از این رو نام subclavian نامیده می شود. شریان زیر کلاویان وارد ناحیه زیر بغل می شود و در آنجا به شریان زیر بغل معروف می شود.


شریان ها و شریان ها

شریان ها رگ های خونی هستند که خون را از قلب دور می کنند. خون منتقل شده توسط شریان ها معمولاً اکسیژن زیادی دارد ، زیرا ریه ها را در راه بافت های بدن رها کرده است. تنه ریوی و عروق حلقه گردش ریوی یک استثنا از این قاعده را ارائه می دهند - این شریان ها خون اکسیژن دار را از قلب به ریه ها منتقل می کنند تا اکسیژن رسانی شود.


شریان ها با حمل فشار خون بالا از قلب با فشار خون بالا روبرو می شوند. برای تحمل این فشار ، دیواره عروق ضخیم تر ، کشسانتر و عضلانی تر از سایر عروق است. بزرگترین رگهای بدن حاوی درصد بالایی از بافت الاستیک است که به آنها اجازه می دهد فشار قلب را کشیده و تحمل کنند.


شریان های کوچکتر در ساختار دیواره های خود عضلانی تر هستند. ماهیچه های صاف دیواره های شریانی این شریان های کوچکتر منقبض یا منبسط می شوند تا جریان خون را در لومن خود تنظیم کنند. به این ترتیب ، بدن میزان جریان خون به نقاط مختلف بدن را تحت شرایط مختلف کنترل می کند. تنظیم جریان خون بر فشار خون نیز تأثیر می گذارد ، زیرا شریان های کوچکتر ناحیه کمتری را برای جریان خون در اختیار خون قرار می دهند و بنابراین فشار خون را بر دیواره شریان ها افزایش می دهد.


شریان ها رگ های باریک تری هستند که از انتهای رگ ها منشعب شده و خون را به مویرگ ها منتقل می کنند. آنها به دلیل تعداد بیشتر ، کاهش حجم خون و فاصله از فشار مستقیم قلب ، فشار خون بسیار کمتری نسبت به شریان ها دارند. بنابراین دیواره های شریانی بسیار نازک تر از دیواره های شریان ها هستند. شریان ها مانند شریان ها قادرند از ماهیچه های صاف برای کنترل دیافراگم خود و تنظیم جریان خون و فشار خون استفاده کنند.


مویرگها

مویرگها کوچکترین و نازکترین رگهای خونی بدن و همچنین شایعترین آنها هستند. آنها را می توان تقریباً در هر بافت بدن مشاهده کرد و با لبه های بافت عروقی بدن هم مرز است. مویرگ ها از یک طرف به شریان ها و از طرف دیگر به ونول ها متصل می شوند.


مویرگها خون را به سلولهای بافتهای بدن نزدیک می کنند تا گازها ، مواد مغذی و مواد زائد را تبادل کنند. دیواره مویرگها فقط از یک لایه نازک اندوتلیوم تشکیل شده است به طوری که حداقل میزان ساختار ممکن بین خون و بافتها وجود دارد. اندوتلیوم به عنوان یک فیلتر برای حفظ سلول های خون عمل می کند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.