Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

طیف‌سنجی عملکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS)

طیف‌سنجی عملکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS)

با مهندس شکوفه ساتری

  


خلاصه

کاربرد طیف‌سنجی عملکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) در علوم اعصاب طی 40 سال گذشته گسترش یافته است. امروزه، به طیف وسیعی از کاربردها در جمعیت های مختلف می پردازد و از تنوع زیادی از پارادایم های تجربی استفاده می کند. با رشد سریع و تنوع روش‌های تحقیق، ناهماهنگی‌هایی در نحوه ارائه روش‌ها ظاهر می‌شود که می‌تواند تفسیر و تکرار مطالعات را به چالشی غیر ضروری تبدیل کند. بنابراین انجمن طیف‌سنجی مادون قرمز عملکردی نزدیک به سازماندهی یک گروه نماینده (اما نه جامع) از رهبران در این زمینه برای ایجاد اجماع در مورد بهترین شیوه‌ها برای توصیف روش‌های مورد استفاده در مطالعات fNIRS، انگیزه دارد.


مقاله ما برای کمک به افزایش قابلیت اطمینان، تکرارپذیری و قابلیت ردیابی مطالعات fNIRS گزارش شده و تشویق بهترین شیوه ها در سراسر جامعه طراحی شده است. چک لیستی برای راهنمایی نویسندگان در تهیه نسخه های خطی و کمک به داوران در هنگام ارزیابی مقالات fNIRS ارائه شده است.


1. انگیزه

طیف‌سنجی نزدیک به مادون قرمز عملکردی (fNIRS) یک فناوری تصویربرداری مغز غیرتهاجمی، با استفاده آسان و قابل حمل است که امکان مطالعه عملکرد طبیعی مغز و تغییرات ناشی از بیماری‌ها را هم در آزمایشگاه و هم در محیط‌های واقعی فراهم می‌کند. 1-4 در سال 1977، Jöbsis برای اولین بار از این تکنیک برای ارزیابی غیرتهاجمی تغییرات در اکسیژن رسانی مغز انسان به دلیل تهویه بیش از حد استفاده کرد. جمعیت های مختلف و سوالات تحقیق


حجم تحقیقات fNIRS در طول دو دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است. این رشد سریع منجر به تنوع زیادی در شیوه‌های روش‌شناختی، روش‌های پردازش داده‌ها و تحلیل‌های آماری شده است. در حالی که تنوع روش‌های تحقیق در چنین زمینه‌ای با رشد سریع مورد انتظار و استقبال است، می‌تواند چالش‌هایی را در تفسیر، مقایسه، ایجاد کند. و تکرار مطالعات مختلف fNIRS. فقدان خطوط لوله استاندارد در تجزیه و تحلیل داده‌های تصویربرداری عصبی و تفاوت‌های ناشی از آن در نتایج مطالعه منحصر به fNIRS نیست و نگرانی‌هایی نیز توسط انجمن تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) مطرح شده است. این مشکل با شیوه‌های گزارش‌دهی ضعیف تشدید می‌شود. می تواند به طور قابل توجهی مانع یا سوگیری روند بررسی شود و به طور چشمگیری تأثیر یک مقاله و قابلیت تکرار بعدی را کاهش دهد. هدف این مقاله ارائه رهنمودهایی به محققان در مورد چگونگی گزارش مطالعات fNIRS به روشی جامع، شفاف و در دسترس است. این دستورالعمل ها به عنوان استاندارد در نظر گرفته نشده اند. در عوض، آنها بهترین شیوه ها در مورد نحوه گزارش یک مطالعه fNIRS برای اطمینان از دستیابی به تأثیر کامل یافته ها هستند.


این مقاله از ساختار یک مقاله تحقیقاتی معمولی fNIRS پیروی می‌کند و هر بخش (مقدمه، روش‌ها و غیره) دستورالعمل‌های مربوط به آن بخش را مورد بحث قرار می‌دهد. ما یک چک لیست جامع در پیوست (جدول 1) با ارجاع به بخش های مربوطه ارائه می دهیم تا بازبینی مجدد متن برای جزئیات بیشتر تسهیل شود. شایان ذکر است که به منظور اختصار، دستورالعمل‌های مرتبط با ابزار ارائه شده در اینجا بر فناوری NIRS موج پیوسته (CW-NIRS) تمرکز دارد و تنها به طور خلاصه به سایر فناوری‌های موجود NIRS [NIRS دامنه فرکانس (FD-NIRS) اشاره می‌کند. NIRS حوزه زمان (TD-NIRS)، و طیف‌سنجی همبستگی منتشر (DCS)].

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.