Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

محققان پیشنهاد می کنند «تیغه» لیزری جدیدی برای اسکالپل های پزشکی بسازند

دانشمندان دانشگاه پلی‌تکنیک تومسک و دانشگاه دولتی ساراتوف با همکارانی از تایوان همکاری کردند و پیشنهاد کردند یک تیغه لیزری برای یک اسکالپل پزشکی با شکل منحنی مشخص با استفاده از یک «قلاب» فوتونیک بسازند.

  

در حال حاضر اسکالپل های لیزری فقط با ناحیه فوکوس متقارن، یعنی با تیغه استوانه ای وجود دارد. به گفته دانشمندان، تغییر شکل تیغه، امکان استفاده از لیزر را در پزشکی گسترش می دهد، در حالی که حدود دو برابر نازکتر از گزینه استوانه ای است.

این مفهوم و منطق آن در مجله Biophotonics (IF: 3.032؛ Q1) منتشر شده است.

اسکالپل لیزری یک ابزار جراحی است که برای برش یا برداشتن بافت‌های بیولوژیکی با استفاده از انرژی لیزر استفاده می‌شود. در یک ناحیه محدود از بافت، پرتو به شدت دما را تا 400 درجه سانتیگراد افزایش می دهد، در نتیجه باعث می شود که ناحیه تحت تابش فوراً بسوزد.

به این ترتیب، لیزر بلافاصله رگ‌های خونی کوچک در امتداد لبه‌های یک برش را می‌بندد. اسکالپل لیزر برش های بسیار نازکی ایجاد می کند، خونریزی را کاهش می دهد و خود تابش کاملاً استریل است.

یک اسکالپل جراحی معمولی دارای اشکال تیغه های متنوعی است که متناسب با کاربردهای خاص باشد. اسکالپل های لیزری چنین تنوعی ندارند، یا بهتر است بگوییم، تنها یک شکل محلی سازی تابش وجود دارد - متقارن محوری. بنابراین، ما یک راه ساده برای ایجاد منحنی شکل نوک با استفاده از یک "قلاب" فوتونیک پیشنهاد کردیم. این یک نوع جدید از پرتو نور خود شتاب دهنده منحنی است که به شکل یک قلاب است. پیش از این، ما از نظر تئوری وجود چنین «قلابی» را پیش‌بینی کرده بودیم.

ایگور مینین، مدیر پروژه و استاد، گروه مهندسی الکترونیک، دانشگاه پلی تکنیک تومسک
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.