Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

واژه‌نامه اپتوژنتیک

 

 

نورون (neuron): سلول‌های تخصصی در مغز که با ارسال و دریافت پیام‌های الکتریکی و شیمیایی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. میلیاردها نورون در مغز وجود دارد که پیام‌های ارسال شده بین این سلو‌ل‌ها، پایه‌ای برای شکل‌گیری همه‌ی افکار و رفتار ماست.


مطالعات تحریک الکتریکی (electrical stimulation study): تکینیکی برای فعال‌کردن نورون یا مسیر عصبی به کمک قراردادن الکترود کوچک و فرستادن سیگنال به بخش مشخصی از مغز و تغییر فعالیت بافت.


علوم اعصاب (neuroscience): شاخه‌ای از علم که مغز و سیستم عصبی را مطالعه می‌کند.


اپتوژنتیک (optogenetics): تکنیکی ترکیبی از نور و مهندسی ژنتیک که فعالیت سلول را کنترل می‌کند.


مهندسی ژنتیک (genetic engineering): فرایند تغییر اطلاعات ژنتیکی از طریق افزودن یا حذف کد ژنتیکی


اپسین (opsins): پروتئین‌هایی که به نور خاصی پاسخ می‌دهند. به عنوان مثال اپسین ChR2 تنها به نور آبی پاسخ می‌دهد. این پروتئین‌ها در علوم اعصاب برای کنترل فعالیت نورون ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.


(Channelrhod-Opsin-2 (ChR2: کارآمدترین اپسین در علوم اعصاب که تنها به نور آبی پاسخ می‌دهند هنگامی که این اپسین در نورون قرار می‌گیرد، نور آبی می‌تواند سبب فعال شدن نورون شود.


سکته (storke): به طور معمول، خون، اکسیژن و سایر مواد مغذی مهم را به مغز منتقل می‌کند. هنگامی که جریان خون مختل می‌شود یا کاهش می‌یابد، مغز اطلاعات لازم را به درستی دریافت نمی‌کند.  سکته می‌تواند مشکلات و اختلالات طولانی مدت را ایجاد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.