Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

کنترل عملکرد مغز توسط نور آسان‌تر شد

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آریزونای آمریکا توانسته است دستگاهی تولید کند که به صورت بی سیم و بدون باتری شدت و فرکانس نور تابیده شده به سلول‌های عصبی را به منظور کنترل عملکرد مغز کنترل می‌کند. این دستگاه مینیاتوری که برای تحقیقات اپتوژنتیک مناسب است قابلیت ایمپلنت شدن در زیر پوست سر را داشته و به محققین اجازه می‌دهد تا نقاط مختلف در مغز را به راحتی و به صورت کنترل از راه دور نوردهی و تحریک کنند. 

  

محققین می‌گویند که نوع قبلی دستگاه ساخته شده که بسیار کوچک است، غیر فعال بوده و امکان هرگونه کنترل فعال یا برنامه ریزی را نداشت. دستگاه جدید دارای تغییراتی در طراحی مدارات مجتمع و طراحی آنتن به منظور انتقال توان بی سیم بوده و قابلیت کنترل کامل و برنامه ریزی را دارد. این ایمپلنت ها، دارای قابلیت شارژ از طریق میدان مغناطیسی خارجی بوده و از نمونه‌های قبلی به طور محسوس سنگین‌تر یا بزرگتر نیستند.

در آنتن‌های قبلی، وابسته به موقعیت و جهت سر حیوان، قدرت سیگنال تغییر می‌کرد ولی در طراحی جدید به منظور رفع این مشکل از دو آنتن استفاده شده و قابلیت شارژ بهتری هم دارد. این سیستم قابلیت کنترل دیجیتال در شدت و فرکانس نور تابشی را دارد و به محققین این امکان را می‌دهد که نور دقیقا روی چه مقدار از مغز تاثیر داشته باشد. هرچه نور بیشتر باشد به نقاط دورتری نیز خواهد رسید. این دستگاه قابلیت کنترل در گرمای حاصل از چشمه‌های نور را داشته و بنابراین سلول‌های عصبی به صورت اتفاقی توسط گرما فعال نخواهند شد. همچنین قابلیت تحریک نقاط مختلف و چندگانه در مغز حیوان مورد نظر را، بر خلاف نمونه قبل دارد.

این محققین نشان داده‌اند که حیوانی که دستگاه در سر آن ایمپلنت شده می¬تواند به راحتی و آزادانه توسط MRI و CT تصویربرداری شود. همچنین دستگاه میتواند به راحتی و با روش های مرسوم جراحی در سر ایمپلنت شود. مزیت این روش آن است که تاثیر منفی روی نمونه (حیوان) نداشته و با گذر زمان عملکرد خود را از دست نمی¬دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.