Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

از بین بردن اعتیاد به الکل با تاباندن نور لیزر به مغز

ترک اعتیاد به الکل کار ساده ای نیست اما محققان موسسه پژوهشی اسکریپس روشی را روی موش ها با موفقیت آزمایش کرده اند که با استفاده از تاباندن پرتو لیزر به نقاطی از مغز می توان انگیزه نوشیدن الکل را به سادگی از بین برد.

  به گزارش ایلنا، ترک اعتیاد به الکل کار سادهای نیست اما محققان موسسه پژوهشی اسکریپس روشی را روی موشها با موفقیت آزمایش کردهاند که با استفاده از تاباندن پرتو لیزر به نقاطی از مغز میتوان انگیزه نوشیدن الکل را به سادگی از بین برد.

در این پژوهش تعدادی از عصبها در بخش عمیقی از مغز شناسایی شد که در زمان ترک الکل فعال میشود و تمایل به نوشیدن الکل در جوندگان معتاد به آن را تحت تأثیر قرار میدهد. محققان در این آزمایش موفق شده اند در موجودات به شدت وابسته با الکل، انگیزه نوشیدن را مشابه با خاموش کردن یک کلید، به شدت کاهش دهند.

به این منظور فیبرهای نوری ویژهای به اعماق مغز موشها وارد شدند. سپس نور لیزر به این بخشها تابانده شد تا نورونهای ویژهای مهار شوند. به این ترتیب میزان نیاز به نوشیدن الکل به شدت کاهش پیدا کرد. علاوه بر این عوارض ناشی از ترک الکل هم کمتر شد.

این پژوهش امید بخش میتواند به توسعه روشهای درمان جدید اعتیاد با تمرکز بر ارتباطات مغزی منجر شود. همچنین احتمالاً در نهایت به توسعه روش ایمپلنت مغز برای درمان اعتیاد منتهی خواهد شد.

به نوشته دیجیاتو: البته باید گفت که برای اجرای این درمان روی انسانها هنوز زود است و احتمالاً برای آزمایش آن روی انسانها باید دههها منتظر بمانیم. روشی که محققان موسسه اسکریپس به کار بردهاند از فناوریهای بسیار پیشرفتهای بهره میبرد که هنوز اجازه استفاده از آنها روی انسانها تأیید نشده است. «الیور جورج» از محققان این پژوهش معتقد است تا زمانی که ترک الکل به این روش برای انسانها عملی شود بین 15 تا 30 سال زمان داریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.