Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

کارشناسی ارشد تصویربرداری پزشکی

مقدمه معرفی فناوری تصویربرداری پزشکی


قدمت رشته فناوری تصویر برداری پزشکی به  اواخر قرن ۱۹ برمی گردد که با کشف پرتوی ایکس و کاربرد آن در پزشکی به صورت تصاویر ساده رادیوگرافی، امکان دستیابی به اطلاعات آناتومیک از بدن انسان فراهم گردید. پس از آن با استفاده از سایر تابش ها، اعم از یونیزان و غیر یونیزان و ابداع و توسعه روش های مختلف تصویربرداری و توموگرافی، اهمیت استفاده از این تکنیک ها در معاینات تشخیصی افزایش یافت. به طوریکه امروزه با رشد و توسعه دانش تصویربرداری و فناوری های مرتبط با آن، تشخیص بیماری ها به طور قابل ملاحظه تسهیل شده است.   توسعه این روش ها تا کنون توانسته سهم قابل توجهی در ارتقاء سطح بهداشت و سلامت انسان ها ایفا نماید. امروزه تصویر برداری پزشکی می تواند با استفاده از اشعه ایکس و گاما، میدان مغناطیسی و امواج ماکرویو ، امواج مکانیکی اوالتراسوند و امواج نوری و با تکنیک های مختلف پلانار، و توموگرافی انجام گیرد. اطلاعات مورد نیاز برای تشخیص و یا درمان نیز با استفاده از تصاویر مذکور بصورت اطلاعات آناتومیکی، فیزولوژیکی و یا عملکردی استخراج شده و در اختیار پزشک متخصص قرار می گیرد. بنابراین آشنایی دانشجویان با تکنیک ها و پروتکل های مختلف تصویربرداری برای ارائه خدمات تخصصی به بخش های بالینی بیش از پیش اهمیت یافته است.


معرفی کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی


کارشناسی ارشد رشته فناوری تصویربرداری پزشکی به انگلیسی Medical Imaging Technology  یک رشته چند حیطه ای است که با به کارگیری انواع روش ها، تکنیک ها و پروتکل های تصویربرداری پیشرفته و به روز، به منظور بهبود و ارتقای خدمات تشخیصی در بیماریهای انسان ایجاد شده است. دانشجویان این رشته طی آموزش مبانی فیزیکی و مهندسی سیستم های تصویربرداری و سیگنال هایی که تصویر را تشکیل می دهند، با روش های صحیح و نوین تصویربرداری آناتومیک، فیزیولوژیک و متابولیک بدن انسان آشنا شده و در جهت بهبود و گسترش بهره گیری از این تکنیک ها اقدام می نمایند. در ایران با تاسیس دانشگاه تهران در ۱۳۱۳ و همزمان با ایجاد گروه فیزیک پزشکی در دانشکده پزشکی آن، آموزش اصول تصویربرداری در درس فیزیک پزشکی و بعنوان یکی از دروس مهم علوم پایه دانشجویان پزشکی ارائه می شد پس از آن در سال ۱۳۵۵ با ایجاد اولین دوره کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی در دانشگاه جندی شاپور اهواز و پس از انقلاب اسلامی نیز در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۸ به ترتیب دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترای تخصصی در دانشگاه تربیت مدرس، توجه جدی تری به آموزش این اصول و تکنیک ها در قالب دروس مستقل فراهم گردید. در حال حاضر که دروس تصویربرداری بخش مهمی از آموزش دوره های تخصصی رادیولوژی، رادیوتراپی، پزشکی هسته ای و طب فیزیکی را شامل می شود، و همچنین فارغ التحصیلان دوره دکترای فیزیک پزشکی از تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور آمادگی تدریس و تحقیق در زمینه تصویر برداری را فراهم نموده اند، لزوم ایجاد گرایش خاص در این رشته فراهم گردیده است.  در نظر است کارشناسان ارشدی تربیت شوند که قادر باشند نیازهای تشخیصی در زمینه های تصویربرداری پزشکی را با دقت و صحت لازم تهیه و در اختیار متخصصین مربوطه قرار دهند.


دورنما (چشم انداز ) کارشناسی ارشد رشته فناوری تصویر برداری پزشکی:


نظر به وابستگی روز افزون بخش سلامت به دستاوردها و فن آوریهای تصویربرداری پزشکی، انتظار می رود طی ده سال آینده با حضور دانش آموختگان این رشته در زمینه تولید و ارائه فناوری های نوین، توانمندسازی نیروهای کارآفرینی، ثروت آفرینی، افزایش سهم در بازارهای جهانی و تعامل فعال با مراکز معتبر علمی جهان گام های موثری برداشته شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.