Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

تصویربرداری عصبی

فصل اول تاریخ آثار تصویربرداری عصبی به آنجلو دانش موسسه علوم اعصاب ایتالیایی که اختراع "گردش خون انسان" را اختراع کرده است ، می تواند به طور غیر تهاجمی توزیع مجدد خون را در طی فعالیت های عاطفی و فکری اندازه گیری کند. 

  

در سال 1918 ، جراح مغز و اعصاب آمریکایی والتر دندی تکنیک بطن شناسی را معرفی کرد. تصاویر اشعه ایکس از سیستم بطنی در مغز با تزریق هوای فیلتر شده به طور مستقیم در یک یا هر دو بطن جانبی مغز بدست می آید. دندی همچنین مشاهده کرد که هوای وارد شده به فضای subarachnoid از طریق سوراخ نخاع کمر می تواند وارد بطن های مغزی شود و همچنین محفظه های مایع مغزی نخاعی را در اطراف پایه مغز و بیش از سطح آن نشان دهد. این تکنیک پنوموانسفالوگرافی نامیده می شد.


در سال 1927 ، Egas Moniz آنژیوگرافی مغزی را معرفی کرد و بدین وسیله رگهای خونی طبیعی و غیر طبیعی در مغز و اطراف مغز با دقت بسیار زیاد قابل مشاهده است.


در اوایل دهه 1970 ، Allan McLeod Cormack و Godfrey Newbold Hounsfield توموگرافی محوری رایانه ای (اسکن CAT یا سی تی اسکن) را معرفی کردند و تصاویر آناتومیکی هرچه دقیق تر از مغز برای اهداف تشخیصی و تحقیقاتی در دسترس قرار گرفتند. کورماک و هونزفیلد به خاطر کارهایشان برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی در سال 1979 شدند. بلافاصله پس از معرفی CAT در اوایل دهه 1980 ، توسعه رادیولیگاند ​​ها به توموگرافی محاسبه شده انتشار فوتون (SPECT) و توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) مغز اجازه داد.


کم و بیش به طور هم زمان ، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (اسکن MRI یا MR) توسط محققانی از جمله پیتر مانسفیلد و پل لاوتبور ، که به آنها در سال 2003 جوایز نوبل فیزیولوژی یا پزشکی اعطا شد ، ساخته شد. در اوایل دهه 1980 MRI به صورت بالینی و در طول در دهه 1980 ، یک انفجار واقعی از تصفیه فنی و برنامه های تشخیصی MR رخ داد. دانشمندان به زودی فهمیدند که تغییرات بزرگ جریان خون اندازه گیری شده توسط PET نیز می تواند توسط نوع صحیح MRI تصویر شود. تصویربرداری تابش مغناطیسی عملکردی (fMRI) متولد شد و از دهه 1990 ، fMRI به دلیل تهاجم کم ، عدم قرار گرفتن در معرض اشعه ، و در دسترس بودن نسبتاً گسترده ، به سلطه در نقشه برداری مغز رسیده است.


در اوایل دهه 2000 ، زمینه تصویربرداری عصبی به مرحله ای رسید که برنامه های عملی محدود از تصویربرداری عملکردی مغز امکان پذیر شده است. منطقه اصلی برنامه اشکال خام رابط مغز و کامپیوتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.