Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

هوش مصنوعی در تصویربرداری آترواسکلروز قلبی عروقی

هوش مصنوعی در تصویربرداری آترواسکلروز قلبی عروقی

با مهندس شکوفه ساتری


  خلاصه

در حال حاضر ، هوش مصنوعی (AI) قبلاً در تصویربرداری قلبی عروقی (به عنوان مثال ، تقسیم بندی تصویر ، اندازه گیری خودکار و در نهایت تشخیص خودکار) اعمال شده است و به خط مقدم تحقیقات تصویربرداری پزشکی قلبی عروقی منتقل شده است. در این بررسی ، ما وضعیت فعلی هوش مصنوعی استفاده شده برای تجزیه و تحلیل تصویر پلاک های آترواسکلروتیک عروق کرونر را ارائه دادیم ، و مناطق مختلفی را از تجزیه و تحلیل مؤلفه پلاک پوشش می دهیم (به عنوان مثال ، شناسایی خصوصیات پلاک ، شناسایی پلاک آسیب پذیر ، تشخیص عملکرد میوکارد و پیش بینی خطر) برای پیش بینی خطر. علاوه بر این ، ما در مورد شواهد ، نقاط قوت ، محدودیت ها و جهت های آینده برای هوش مصنوعی در تصویربرداری قلبی از پلاک های آترواسکلروتیک و همچنین درسهایی که می توان از مناطق دیگر آموخت ، بحث می کنیم. توسعه مداوم علوم و فناوری رایانه ممکن است پیشرفت این زمینه را بیشتر کند.


کلمات کلیدی: هوش مصنوعی ، آترواسکلروز ، خصوصیات پلاک

1. مقدمه

اگرچه مراقبت های پزشکی مدرن به طور فزاینده ای پیشرفته است ، بیماری قلبی عروقی (CVD) که شیوع فزاینده ای در سراسر جهان دارد ، هنوز هم تهدیدی جدی برای کیفیت زندگی و سلامتی انسان ایجاد می کند. براساس آخرین گزارش ، CVDS علت اصلی مرگ زودرس در اکثر کشورها ، به ویژه کشورهای کم درآمد و متوسط ​​است [1] ، که نشان می دهد هنوز هم باید درمان و پیشگیری از CVD ها بهبود یابد [2]. آترواسکلروز کرونر زیربنای CAD و حوادث اصلی قلبی (MACES) است. تشخیص این پلاک های آترواسکلروتیک ، شناسایی مؤلفه ها و ارزیابی خطر آنها برای مدیریت بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی ضروری است. در طول دو دهه گذشته ، تکنیک های مختلف تصویربرداری پزشکی ، از جمله اندازه گیری های تهاجمی مانند توموگرافی انسجام نوری (OCT) ، سونوگرافی داخل عروقی (IVUS) و اندازه گیری های غیر تهاجمی مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و اندازه گیری های غیر تهاجمی ، و اندازه گیری های غیر تهاجمی ، و اندازه گیری های غیر تهاجمی مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) ، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) و سونوگرافی (ایالات متحده) برای ارزیابی آترواسکلروز عروق کرونر توسعه یافته است [3].


با توسعه مداوم فناوری تصویربرداری و محبوبیت معاینه تصویربرداری ، مجموعه داده های عظیم تصویر ایجاد شده است. در همین حال ، داده های بزرگ یک عامل اصلی در توسعه پزشکان دقیق پزشکی هستند و محققان به طور یکسان فرصت های بیشتری نسبت به گذشته دارند تا بتوانند در توسعه و ارزیابی الگوریتم های تجزیه و تحلیل تصویر جدید شرکت کنند ، با هدف نهایی ایجاد ابزارهای جدید برای بهینه سازی مراقبت از بیمار [ 4،5] هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک موضوع تحقیقاتی هیجان انگیز در زمینه های چندگانه در نظر گرفته می شود ، زیرا پیشرفت های عمده در هوش مصنوعی در سالهای اخیر رخ داده است [6]. استفاده از هوش مصنوعی در زمینه تصویربرداری پزشکی امکان شناسایی اطلاعاتی را که باعث بهبود کارآیی کار بالینی می شود ، امکان پذیر است. علاوه بر این ، هوش مصنوعی اخیراً به خط مقدم تحقیقات تصویربرداری پزشکی قلبی عروقی منتقل شده است [7،8].


هدف از این مقاله ، تمرکز بر تحقیقاتی است که از هوش مصنوعی برای پلاک های آترواسکلروتیک کرونر استفاده می کند تا روشهای تصویربرداری (به عنوان مثال ، OCT ، IVUS ، CT) و زمینه های مختلف پلاک های آترواسکلروتیک عروق کرونر (به عنوان مثال ، شناسایی خواص پلاک ، شناسایی خصوصیات آسیب پذیر پلاک ، تشخیص عملکرد میوکارد و پیش بینی خطر). سرانجام ، ما به برخی از مشکلات فعلی موجود و مسیرهای آینده اشاره کردیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.